سه اصل مختصر، مفید، مجانی سرلوحه ذاکری ام است

محمد رحمانی در غرفه نبأپرس: تا به امروز تمام سعی و کوششم رعایت  سه "میم" بوده است اینکه در حوزه مداحی مفید، مختصر و مجانی( یعنی به این منظور مبلغی را در این امر مهم تعیین نکند و اگر صله ای داده شد از خود اهل بیت حواله شده است )  در خدمت اهل بیت باشم

محمد رحمانی ذاکر اهل بیت در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی نبأپرس، اظهار داشت:عنایت خادمی امام حسین علیه السلام را از دعای مادرم دارم چرا که مادرم نیت کرده بود ، اگر خداوند فرزندی پسر به وی عطا کند، نوکر و خدمتگزار اهل بیت شود؛
بنابراین از سنین کم بی اختیار علاقه شدیدی به شرکت در هیئت ها و مراسم های مذهبی داشتم.
رحمانی افزود:وقتی به سن 14 سالگی رسیدم و درک بهتری نسبت به امام حسین علیه اسلام و اهل بیت پیدا کردم، نخستین نوحه خوانی خود را از هیئت فاطمه معصومه (س) واقع در خیابان خوش کمیل تهران آغاز کردم و می توان گفت که آن نوحه اثر بسیار خوبی بر من گذاشت بنابراین در ادامه این مسیر مصمم تر شدم.

امیر لشکر خدا یا ابوفاضل
دستت شده از تن جدا یا ابوفاضل
در سوک تو فرزند خیرالمرسلین گرید
زهرا به جای مادرت ام البنین گرید....

این ذاکر اهل بیت ادامه داد: پس از آن چند سالی را در مجمع الذاکرین غرب تهران (کبودر آهنگ) در خدمت استاد خوبم "نادعلی کربلایی" رحمت الله علیه به شاگردی پرداختم و درسی که از آن بزرگوارسرلوحه خود قرار دادم، اشاره به سه "میم" می باشد اینکه ذاکر باید این سه را رعایت کند؛ "مختصر" بگوید تا از حوصله مستمع خارج نشود همچنین شعری که خوانده می شود"مفید" باشد تا در رساندن اصل مطلب دچار اشتباه نشود و "مجانی" که خلوص خود را در این مسیر رعایت کند یعنی به این منظور مبلغی را در این امر مهم تعیین نکند و اگر صله ای داده شد از خود اهل بیت حواله شده است و تا به امروز تمام سعی و کوششم رعایت این سه "میم" بوده و هست و همچنین از اساتید دیگر در این خصوص بهره مند شدم.
وی با اشاره به اینکه چندین سال در هیئت های مذهبی از جمله بیت المهدی چهارراه سلیمانی و بیت المهدی شریف آباد و شهر مقدس جمکران لیاقت نوکری را داشتم، افزود: از14 سال قبل تا کنون نیز در حسینه ای در فردیس کرج که مزین به اسم سه ساله آقا اباعبدالله الحسین نامگذاری شده است (بنت الحسین) افتخار خدمتگزاری دارم که در این مدت عنایات زیادی را از دستگاه امام حسین علیه السلام و اهل بیت چه برای خودم و چه مستمعین حاضر شاهد بوده ام به قول شاعر خوش سخن که در مدح خانم حضرت رقیه می فرماید:

من کیستم رسول خدا را سلاله ام
من در حریم زاده ی زهراغزاله ام
نامم رقیه دخترسلطان کربلا
باب الحوائجم اگر چه سه ساله ام

رحمانی در پاسخ به این پرسش که انتقاداتی درباره نحوه صله گرفتن است، گفت: به توصیه استاد خوبم نادعلی کربلایی رحمت الله علیه، ذاکر باید در این راه،با عشق و خلوصی که دارد انجام وظیفه کند حال اگر صله ای هم داده شود، رزقی بوده که همین دستگاه اهل بیت برای وی رقم زده است ولی اینکه مداح و ذاکری برای مدیحه سرایی خود، قیمت تعیین کند، جایز نیست و خدا را شاکرم که همیشه صله خود را نه از دست کسی بلکه از صاحب صله "امام حسین علیه السلام" دریافت کرده ام که از برکات آن زیارت مکه مدینه و کربلا بوده است .
این ذاکر اهل بیت با انتقاد به برخی از سبک های مداحی، بیان داشت: سبک مداحی باید سنتی باشد و این سبک از اساتید و پیرغلامان سرچشمه می گیرد بنابر ذاکران علاقمند می بایست با الهام از مداحان صاحب منسب از مسیر خود منحرف نشوند چرا که خیلی از سبک های شنیده شده از مداحی ممکن است شور و وجد بیاورد اما شعور حسینی نمیاورد و هم مستمع و هم ذاکر در این اوصاف متاع اندکی نصیبشان می شود.

رحمانی با توصیه ای به دیگر ذاکران افزود: دیده می شود که برخی از مداحان و ذاکران، شعر و نوحه خود را از گوشی های موبایل می خوانند اما به اعتقاد من اگر نوشتن نوحه و شعر بر روی کاغذ باشد، نه تنها خود اثرات و برکاتی دارد بلکه موجب می شود تا ذاکربا این روش، اشعار بیشتری را حفظ کند و وقتی اشعار در ذهن مداح می نشیند علاوه بر تسلط مجلس می تواند بر گوش و جان مستمع خود نیز اثر بیشتری داشته باشد.
رحمانی در وصف مستمع اظهار داشت: مستمع و ذاکر علت ومعلول همدیگر هستند " مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق می آورد" خیلی از افراد معتقد هستند که بین مستمع و ذاکر تفاوتی نیست ولی به اعتقاد من مستمع گاهی از ذاکر، جایگاه بالاتری دارد؛ وقتی در یک مجلس مستمع با اخلاص وارد می شود، دم به دم ذاکر داده و در حالت معنوی ذاکر اثر بیشتری می گذارد.
وی ادامه داد: ذاکر بعنوان کسی است که شناخته شده است اما مستمع کسی است که فقط برای خدا و عشق به اهل بیت وارد مجلس می شود و همیشه از آن مجلس توشه ای برای خود ذخیره می کند البته خوش به سعادت آن ذاکر با اخلاصی که بتواند با اهل بیت و عصمت و طهارت آنچنان ارتباط برقرار کند که بتواند در بین مستمعین، صاحب عزاداران واقعی را (حضرت زهرا سلام الله علیها وصاحب الزمان عج الله تعالی فرج الشریف ) را زیارت کند.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که چرا امام حسین علیه السلام تنها امامی هست که برایش در اربعین نیز عزاداری می کنیم، گفت: در زیارتنامه وارث می خوانیم "والوتر الموتور" و کلمه "وتر" درزبان عربی به معنای واحد و تک است بنابراین ویژگی هایی که امام حسین دارد بی مانند است و همانطور که تربت سیدالشهدا شفا است و دعا در زیر قبه حرم امام حسین مستجاب می شود، خواست الهی این بوده است که تنها امام حسین اربعین داشته باشد.
این ذاکر اهل بیت با اشاره به سیل عظیم جمعیت پیاده که هر ساله به مناسبت اربعین سید الشهدا راهی کربلامی شوند، خاطر نشان کرد:پیاده روی پرشور اربعین،همدلی با قدم های حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام و دیگر عزیزان شهدای کربلا ( در مسیر برگشت از شام به سمت کربلا و مدینه) می باشد تا برای همیشه راه امام حسین علیه السلام پابرجا بماند؛ در آخر این چند بیت شعر را به عاشقان امام حسین علیه السلام که نتوانستند تاکنون در این مراسم شرکت کنند، تقدیم می کنم و امیدوارم آقا ابا عبدالله الحسین هر چه زودتر زیارتش را قسمت همگی ما کند.


ای غبار حرمت تاج سر نوکرها
نوکریت شده تنها هنر نوکرها
به ابی انت و امی یا اباعبدالله
به فدایت همه مادر پدر نوکرها
کشته اشک چه داریم برایت بدهیم
ای به قربان تنت چشم تر نوکرها
عده ای را طلبیدی به زیارت اما
نشده روزی شان بیشتر نوکرها
اربعین پای پیاده به حرم می آییم
می شود پخش در عالم خبر نوکرها

انتهای پیام/

این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



1 comment

ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

اشتراک در خبرنامه

مشترک خبرنامه شوید

Top