سلامت روده؛ راهکارها مراقبت ها

تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش خطر انسداد روده و همچنین به بهبود پس از یک دوره انسداد کمک کند.یکی از عوامل انسداد روده افزایش سن در افراد است که باعث کند شدن سیستم گوارشی می شود.

 به گزارش نبأپرس،تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش خطر انسداد روده و همچنین به بهبود پس از یک دوره انسداد کمک کند.یکی از عوامل انسداد روده افزایش سن در افراد است که باعث کند شدن سیستم گوارشی می شود.

ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:آیا تا حالا فکر کرده‌اید غذای که می‌خورید چند متر را در شکم می پیماید تا جذب بدن و در نهایت خارج شود این مسافت یعنی طول روده های شما حدود ۸- ۹ متر است. حال اگر چیزی در این میان مانع حرکت غذا شود، انسداد روده به‌وجود می‌آید.

تشخیص به‌موقع چسبندگی و انسداد روده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در غیر این صورت می‌تواند موجب سوراخ شدن و پارگی روده‌ بزرگ شود و عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

علایم انسداد روده

مانند هر بیماری دیگری ، انسداد روده هم علایم خاص خودش را دارد که پزشک آن را تشخیص می دهد اما بد نیست که شما هم اطلاعاتی درباره آن داشته باشید تا در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.

علایم

بی اشتهایی

تورم شکمی

یبوست

حالت تهوع

ناتوانی در خارج کردن گاز

تغییر سبک زندگی

تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش خطر انسداد روده و همچنین به بهبود پس از یک دوره انسداد کمک کند.یکی از عوامل انسداد روده افزایش سن در افراد است که باعث کند شدن سیستم گوارشی می شود.پس شما باید در رژیم غذایی خود و سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنید تا این امر متعادل شود.چندین تغییر در سبک زندگی می تواند به تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک کند. این توصیه ها عبارت اند از:ورزش کردن،تلاش برای محدود کردن استرس،اجتناب یا ترک سیگار،کاهش مصرف کافئین،اگر در حرکات روده ای مشکل دارید ، نرم کننده های مدفوع می تواند به شما کمک کند. البته باید با پزشک مشورت کنید.

تغذیه

برای بیشتر افراد به ویژه ورزشکاران رژیم غذایی با فیبر بالا جهت سالم نگه داشتن روده ها مفید است.با این حال در افرادی که دچار انسداد روده شده اند رژیم غذایی با فیبر بالا (به خصوص فیبر نامحلول) باعث افزایش حجم روده می شود و علایم را بدتر می کند. کاهش میزان فیبر عبوری از قسمت‌های باریک روده ممکن است به کاهش خطر انسداد روده کمک کند و علایمی مانند درد ، گرفتگی شکم ، گاز یا احساس سیری را بهبود بخشد اما باید بدانید با مصرف نکردن فیبر ،دچار یبوست خواهید شد که توصیه هایی را برای جلوگیری از این اتفاق ذکر کرده ایم:

احتیاط در مصرف فیبر نامحلول

فیبر نامحلول در آب حل نمی شود و مقدار زیادی به مدفوع می افزاید و خطر سوراخ شدن و پارگی روده ها را افزایش می دهد. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد: مصرف میوه (بیشترین فیبر را پوست و دانه ها دارند) ، سبزیجات (پوست و دانه) ، محصولات غلات کامل به عنوان مثال نان ، ماکارونی ، برنج قهوه ای و کینوارا به شما توصیه می‌کنیم.برای مصرف این مواد به عنوان مثال میوه ها، آن ها را پوست یا برای مصرف سبزیجات آن‌ها را به خوبی آب پز کنید و خام مصرف نکنید یا از مصرف نان با فیبر و سبوس بالا خودداری و در کنار مصرف فیبر حتما آب بنوشید و بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید که این میزان حدود ۸-۱۰ لیوان در روز است.

نمونه برنامه غذایی صبحانه

یک لیوان آب میوه صاف شده / یک فنجان جو پرک پخته شده با شیر / یک عدد تخم مرغ / نان تست با آرد سفید

ناهار

سینه مرغ کاملا آب پز شده / سیب زمینی متوسط آب‌ پز شده / ماست کم چرب یک پیاله / مقدار خیلی کم سبزیجات آب پز

شام

سوپ که کاملا پخته شده باشد / نان با سبوس کم می‌توانید از ماکارونی بدون سبوس و میزان کم از سبزیجات استفاده کنید.

میان وعده ها

می‌توانید برای میان وعده از موز یا هلو ، شلیل که البته باید آن را پوست کنید، طالبی و ملون استفاده کنید.

آیا روده شما با ریه‌ها ارتباط دارد؟

 نتایج نشان داد، شرکت‌کنندگانی که در طول آزمایش پروبیوتیک مصرف کردند، نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند، ۲۷ درصد کمتر در معرض بروز مشکلات تنفسی بودند. شرکت‌کنندگان ۴۵ سال به بالا و افرادی که چاق بودند بیشترین مزیت مصرف پروبیوتیک‌ها را تجربه کردند.در حال حاضر، میکروبیوم انسان موضوعی محبوب شده است. نتایج تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد، حفظ تعادل سالم باکتری‌های خوب در روده برای کل بدن از اهمیت حیاتی برخوردار است.به گزارش ایسنا، در حال حاضر، پژوهشگران در لندن بیان کردند: مصرف پروبیوتیک‌ها نه‌تنها برای روده شما مفید هستند بلکه ممکن است به شما کمک کنند تا تنفس بهتری داشته باشید. به گزارش نیوز،دکتر بنیامین مولیش از کالج امپریال لندن اظهار کرد: مصرف روزانه پروبیوتیک به‌خصوص برای افراد دارای اضافه وزن، چاق و مسن بسیار مفید است. این بیماران هنگام استفاده منظم از پروبیوتیک‌ها طی یک مطالعه ۶ ماهه مشکلات تنفسی کمتری را تجربه کردند.مولیش، مدرس بالینی بخش بیماری‌های گوارشی گفت: «قرار دادن باکتری در روده و کاهش خطر ابتلا به عفونت تنفسی ایده شهودی نیست و شواهد دیگر نشان می‌دهد، میکروبیوم روده با سیستم‌های مختلف اندام‌های ما رابطه پیچیده‌ای دارد و فقط بر عملکرد روده یا کبد تاثیر ندارد بلکه بر جنبه‌هایی از عملکرد کل بدن تاثیرگذار است.»پژوهشگران در یک مطالعه دوسوکور کنترل شده با دارونما با تمرکز بر پروبیوتیک‌ها و کاهش وزن، اطلاعات سلامت روزانه ۲۲۰ بیمار را بررسی کردند. پژوهشگران مواردی از سرفه، گلودرد یا خس‌خس سینه که ممکن است عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را نشان دهند، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد، شرکت‌کنندگانی که در طول آزمایش پروبیوتیک مصرف کردند، نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند، ۲۷ درصد کمتر در معرض بروز مشکلات تنفسی بودند. شرکت‌کنندگان ۴۵ سال به بالا و افرادی که چاق بودند بیشترین مزیت مصرف پروبیوتیک‌ها را تجربه کردند.محققان خاطرنشان کردند: افرادی که با چاقی دست‌وپنجه نرم می‌کنند در معرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت‌های تنفسی قرار دارند. تاکنون، نتایج تحقیقات فقط نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها باعث تقویت سلامت تنفس کودکان و بزرگسالان سالم می‌شوند.دکتر مولیش می‌گوید: این یافته‌ها به افزایش علاقه در مورد تحقیقات چگونگی ارتباط روده و ریه‌ها می‌افزاید و فقط روده سیگنال‌هایی ارسال نمی‌کند که بر عملکرد ریه‌ها تاثیر داشته باشد بلکه این ارتباط دوطرفه است. تغییر در میکروبیوم روده می‌تواند جنبه‌های زیادی از سلامتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل خطر سرطان روده

شفقنا زندگی- داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف ۲،۴،۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی متخصصان را در امر پیشگیری بسیار امیدوار کرده است.

سرطان روده هر ساله در بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود.به گزارش ایسنا، عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند و نیز گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس است.همچنین از دیگر عوامل خطرزای ابتلا به سرطان روده می‌توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.متخصصان علوم پزشکی در آزمایشات خود پتانسیل متابولیت فلاونوئید را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ تشخیص داده‌اند. این ترکیب در میوه‌ها و سبزیجات مانند توت سیاه، ذغال اخته، انگور قرمز، سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انار، توت فرنگی، زردآلو، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و هم‌چنین شکلات و چای وجود دارد.گروهی از متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی در آمریکا ابتدا در حال بررسی آسپرین به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان روده بودند اما در روند تحقیقات خود به جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی اثرگذاری آنها در جلوگیری از سرطان روده بزرگ دست یافتند.مطالعات قبلی نشان داده بود که فلاونوئیدها، ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرطان را مهار می‌کنند اما هیچ کس نمی‌دانست که چه فاکتوری باعث مؤثر بودن آن‌ها در پیشگیری از سرطان شده است.تیم تخصصی دانشگاه داکوتای جنوبی ضمن بررسی مکانیسم پیشگیری از سرطان توسط آسپیرین (استیل اسیدسیلیک اسید)، در مورد نقش متابولیت‌های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک برای توانایی‌شان در مهار رشد سلول‌های سرطانی، آزمایشاتی را انجام دادند.

طی این فرایند متخصصان دریافتند ترکیبی موسوم به “۲،۴،۶-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید” (۲،۴،۶-THBA) که با تجزیه فلاونوئیدها توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، آنزیم‌های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می‌کند. آزمایش‌های بعدی ثابت کرد که ۲،۴،۶-THBA رشد سلول‌های سرطانی در سلول‌های بیان کننده پروتئین حامل عملکردی (SLC۵A۸) را مهار می‌کند.داروهای بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌شود. از همین رو کشف ۲،۴،۶-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول‌های سرطانی متخصصان را در امر پیشگیری بسیار امیدوار کرده است.متخصصان بر این باورند ترکیب فلاونوئیدها و ۲،۴،۶-THBA پتانسیل استفاده به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان را دارد، اگرچه هنوز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، این مطالعه هم‌چنین تاکید مجددی بر اهمیت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه افراد داشته است.

2236713028167173133147282142559625140146240

نوشیدنی‌های قندی خطر ابتلا به سرطان روده را در زنان دو برابر می‌کند

سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است. میزان بروز این سرطان در افراد زیر ۵۰ سال در چندین کشور ثروتمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.به گزارش شفقنا از مدیکال نیوز، یک مقاله در سال ۲۰۲۰ نشان داد که حدود ۱۵۰،۰۰۰ نفر از افراد ایالات متحده تشخیص سرطان روده بزرگ را می‌گیرند و در نتیجه حدود ۵۳۲۰۰ نفر می‌میرند.نویسندگان همچنین حدود ۱۸۰۰۰ مورد افراد زیر ۵۰ سال را که تشخیص سرطان روده بزرگ داشتند را با ۳۶۴۰ مرگ پیش بینی شده در این جمعیت پیش بینی کردند. در مقایسه با بزرگسالان متولد سال ۱۹۵۰ در ایالات متحده، افراد متولد سال ۱۹۹۰ دو برابر منبع اعتماد به سرطان روده بزرگ و چهار برابر خطر ابتلا به سرطان راست روده دارند.

یک مطالعه جدید نوشیدن دو یا چند لیوان نوشیدنی قندی در روز در بزرگسالان را با دو برابر شدن خطر سرطان روده قبل از ۵۰ سالگی نشان می‌دهد.محققان دریافتند که هرنوشیدنی قندی روزانه در میان زنان بالغ ممکن است با ۱۶٪ خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط باشد.همچنین، این مطالعه نشان داد که هر دوز اضافی نوشیدنی قندی در روز در میان افراد ۱۸-۱۳ ساله ممکن است با افزایش ۳۲ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط باشد.نمونه‌هایی از نوشیدنی‌های قندی شامل نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای از قبل بسته بندی شده، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی است. نوشیدنی‌های قندی منبع اصلی قندهای اضافه شده در رژیم غذایی آمریکایی هستند.در واقع، از سال 1977 تا 2001، میزان دریافت انرژی از نوشیدنی‌های قندی (SSB) به میزان چشمگیر 135 درصد افزایش یافت.برای این مطالعه، محققان از داده‌های ۹۵۴۶۴ شرکت کننده در مطالعه پرستاران بهداشت استفاده کردند. این یک مطالعه مانیتورینگ مداوم از ۱۱۶،۴۳۰ پرستار ثبت شده در ایالات متحده است، همه زنانی که هنگام ثبت نام در سال ۱۹۸۹ از ۲۵ تا ۴۲ سال سن داشتند.هر ۴ سال با شروع سال ۱۹۹۱، زنان حاضر در مطالعه با استفاده از پرسشنامه معتبر تعداد دفعات غذا، آنچه را می‌خوردند و می‌نوشیدند گزارش دادند.

در سال ۱۹۹۸، محققان از شرکت کنندگان خواستند که وضعیت سلامتی و عادت‌های زندگی خود را در دوران نوجوانی به یاد بیاورند.
همچنین، ۴۱،۲۷۲ نفر از زنان در مورد آنچه معمولاً می‌خوردند و می‌نوشیدند و همچنین مقادیر این اقلام بین سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۸۲ گزارش داده‌اند.شرکت کنندگان همچنین در مورد عوامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله سابقه خانوادگی سرطان روده، عادات سبک زندگی و هرگونه استفاده منظم از آسپرین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا مکمل‌های ویتامین اطلاعاتی را ارائه دادند.با بیش از ۲۴ سال نظارت، ۱۰۹ زن قبل از ۵۰ سالگی به سرطان روده مبتلا شدند.نویسندگان این مطالعه می‌نویسند که یافته‌های آنها “شواهد اپیدمیولوژیکی منحصر به فردی را نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های قندی ممکن است تا حدی منجر به افزایش سریع CRC در بزرگسالان جوان شود.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، جایگزینی نوشیدنی‌های قندی با شیر کم چرب یا شیر کامل مفید است.در طول نیمه دوم قرن ۲۰، که به طور متوسط مصرف سرانه نوشابه در ایالات متحده به میزان چشمگیری افزایش یافته است، مصرف شیر به نصف کاهش یافته است. شیر منبع خوبی از کلسیم است، ماده معدنی که از سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.محققان به چندین محدودیت در مطالعه خود اشاره کردند. اول، آن‌ها هشدار می‌دهند که این یک مطالعه مشاهده‌ای است، که فقط می‌تواند ارتباط ایجاد کند، نه علت. آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند که اکثر شرکت کنندگان زن سفید پوست بودند، بنابراین یافته‌ها ممکن است در مورد مردان یا سایر اقوام اعمال نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها
این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

Top