کورس خودروها در اتوبان «تهران ـ ساوه» بر روی فرش قرمز مرگ

مشکلات زیاد بزرگراه تهران - ساوه آنرا به اتوبان مرگ تبدیل کرده است و این موضوع تا حدی زیاد شده که شاهد اعتراض شهروندان ساکن شهر های جنوب غربی استان تهران به مراکز مسئول هستیم.

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نبأپرس ، بزرگراه تهران - ساوه به پیست و اتوبانی با فرش قرمز مرگ تبدیل شده است و هر روز شاهد تصادفات زنجیره ای که منجر به فوت و مرگ عزیزانی هستیم که بخاطر مشکلات اقتصادی و آلودگی هوا و بیماری و هزاران مشکل دیگر به شهرهای اطراف تهران عزیمت کرده اند و هر یک از شهروندان در یکی از این شهرها ساکن شده اند و بخاطر گذران امور زندگی مجبور به تردد در اتوبان تهران - ساوه هستند و باید این ترافیک و تصادفات شدید را شاهد باشند.

این روز ها دیگر مقوله ای بنام ترافیک به یک معظل دائمی شده و هر شهروند تهرانی برای تردد به محل کار و منزل باید بیش از 3 تا 4 ساعت از وقت خود را در این اتوبان و بزرگراه سپری کند تازه آنهم آیا به سلامت به منزل و کار برسد یا خیر؟

این اتوبان شامل 4 مرحله پرداخت عوارض در فاصله 10 کیلومتری می باشد که این امر  برای مردم شهرستان رباط کریم به‌ویژه شهر جدید پرند امری غیرمنصفانه است لذا در حوزه استحفاظی شهرستان های رباط کریم و بهارستان در ابتدای ورودی اتوبان تهران - ساوه در دو محور، عوارضی وجود دارد که حذف عوارضی دوم این اتوبان از خواسته های مردم شهرستان های رباط کریم و بهارستان به ویژه دانشجویان می باشد.

با وجود فرهنگسازی انتقال شهروندان تهرانی به شهرستان های اطراف جهت کم کردن حجم جمعیتی شهر تهران و با توجه به حجم تردد کنندگان از شهرستان های رباط کریم ، بهارستان و پایتخت مسکن مهر، شهر پرند که اغلب آنها از گروه و قشر کم درآمد جامعه هستند غیر منصفانه است که برای تردد روزی 4000 تومان عوارض جهت رفت و آمد پرداخت کنند که در ماه به مبلغ قابل توجه 120000 تومان برای هرنفر تبدیل میشود. لذا حذف عوارضی دوم (تهران - رباط کریم) این اتوبان جزو خواسته های مسئولین و شهروندان این شهرستان ها می باشد که در گذشته شاهد قول هایی از جانب وزرای راه و شهر سازی دولت ها بوده که در حال حاضر هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

اين بزرگراه كه غرب كشور را به پايتخت متصل مي‌كند، محل گذر كاميون‌ها، اتوبوس‌ها و سواري‌هاي بسياري است كه ناچارند براي استفاده از بزرگراه از مسير تهران ـ ساوه ـ همدان و در نهايت غرب كشور، از آن استفاده كنند، اما به رغم پرداخت عوارض، از كمترين امكانات بزرگراهي محروم هستند.

وجود ماشین های سنگین در این بزرگراه دیگر مشکل قابل بررسی در جهت ایجاد ترافیک های سنگین ، تصادف های منجر به فوت و دیگر مشکلات را به همراه دارد در صورتی که در گذشته این وسایل سنگین از جاده قدیم تهران - ساوه حق تردد داشتند!

بزرگراهي که وعده وعيدهاي روساي سه دولت را با خود به همراه داشت حالا به يکي از ناامن ترين راه هاي مواصلاتي کشور تبديل شده است. از جمله مهمترين مشکلات موجود در اين بزرگراه نامناسب بودن روکش آسفالت و ايجاد گاه به گاه چاله ها و دست اندازهاي متعددي است که يکي از عوامل ايجاد تصادف در اين مسير محسوب مي شود. اگرچه اين عبورکنندگان از اين مسير هر از گاهي شاهد ترميم اسفالت برخي نقاط اين بزرگراه هستند اما به دليل زيرسازي نامناسب، ترميم روکش اسفالت راهکاري موقتي و بي فايده است. بنا به اظهارات برخي هموطنان، اين بزرگراه فاقد روشنايي و نوپردازي مناسب، خط کشي و علائم راهنمايي و حتي استقرار پليس راهنمايي و رانندگي است! گويا تمام تدابير پليس راهنمايي به تعبيه چند دوربين تخلف سنج، آن هم در چند نقطه محدود که البته براي رانندگان شناخته شده است، محدود شده و به رغم اعتراضات مکرر رانندگان، هيچ اقدامي براي تجهيز بزرگراه تهران ساوه انجام نمي شود. اين در حالي است که در اين مسير،هيچ گونه امکانات و مجتمع هاي رفاهي براي رفع خستگي و نياز رانندگان و مسافران هم  وجود ندارد. بنا به گفته برخي مسافران، بزرگراه تهران ساوه از جمله مسيرهايي است که در صورت خرابي اتومبيل و ماندن در جاده، نمي توان به رسيدن هيچ کمک و نيروي امدادي اميدوار بود.  

با اين وجود برخي مسئولان مربوطه با اين بهانه که مشكلات موجود ناشي از سهل‌انگاري‌هاي پيمانكار در سال‌هاي گذشته است و رفع آنها هزينه مضاعفي بر سازمان ها و نهادهاي مربوطه تحميل مي کند از انجام اقداماتي براي رفع مشکل اين بزرگراه سرباز مي زنند.

پرداخت عوارض سنگين براي تردد از بزرگراهي که نا امني و بي امکاناتي در آن موج مي زند سبب شده رانندگان به دنبال مسيرهاي جايگزين باشند. ازاين رو در سالهاي اخير ميزان تراکم و تردد از اين بزرگراه به حد چشمگيري کاهش يافته است. مسئله اي که خود مسئولان هم به آن اذعان دارند. چندي پيش مجیدرضا نصرالله‌نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در اين خصوص گفت: زمانی که آزادراه ساوه ساخته شد به سبب اجرایی شدن پروژه از سوی بخش خصوصی ۵ عوارضی در این آزادراه برپا شد اما اکثر رانندگان برای پرداخت نکردن عوارضی از این مسیر عبور نمی‌کنند و حالا ديگر آزادراه ساوه ـ تهران مشتری ندارد ورانندگان برای عبور به ‌جاده قدیم ساوه روی آورده‌اند!

نا گفته نماند جاده قديم ساوه نيز سالهاست به دليل عرض کم و نبود روشنايي کافي و صدها مشکل ديگر به يکي از پرحادثه ترين جاده هاي کشور تبديل شده است. مسيري که پس از بهره برداري از اتوبان تهران ساوه و کاهش حجم تردد ها در آن شرايط بهتري يافت حالا باز با افزايش تردد در اين جاده پرخطر افزايش ميزان مرگ و مير در اين مسير قابل پيش بيني است.و هر روز بخاطر تردد ماشین های سنگین و خواب آلودگی و خستگی رانندگان و عجله برای رسیدن به محل کار شهروندان و هزاران مشکل دیگر شاهد تصادفات پی در پی و منجر به فوت و خسارت های سنگین و در نهایت ترافیک های کیلومتری هستیم.

آیا وقت آن نیست مسئولان و نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی با یک تبصره و ماده ، ماشین های سنگین را وادار به تردد از جاده قدیم تهران - ساوه نمایند و با این اقدام تا حدودی تامین جان و مال شهروندان عزیز را در این بزرگراه تامین نمایند و شرایطی فراهم شود تا شهروندان با آسودگی خیال و در آرامش کامل با خودروی خود و بدون هزینه عوارضی مازاد برای تردد به محل کار و سکونت خود که هر روز تکرار می شود در این اتوبان رانندگی کنند.

شهروندان جنوب غربی تهران همچنان منتظر یک تصمیم منطقی و عاجل برای تامین جان و مال خود در این بزرگراه که در آن برای عزیزانشان فرش قرمز مرگ پهن شده است را خواهان هستند.

انتهای پیام/

این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

اشتراک در خبرنامه

مشترک خبرنامه شوید

Top