تدابیر مدیریتی و حمایتی دولت از رسانه ها و سایت های خبری در شرایط بحران چیست؟

با توجه به حوادث غیر مترقبه و حوادث اجتماعی و اعتراضات و موج سواری دشمنان و تلاش برای تبدیل اعتراضات به اغتشاشات و ایجاد ناامنی و فضای امنیتی و بحرانی ، دولت و مسئولان کشور چه تدابیر مدیریتی و حمایتی را برای رسانه ها فراهم کرده اند؟

به گزارش نبأپرس ، محمد عزیزی در یادداشتی به شرایط بحرانی و امنیتی کشور و ضرورت حمایت دولت و مسئولان از رسانه پرداخته است.

متن کامل یادداشت را می‌خوانید: کشور ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه اقتدار داخلی و خارجی و پیشرفت گام برمی‌دارد. در این باره مصادیق و مثال‌های فراوانی را می‌توان ارائه کرد که از نگاه تایید آمیز اندیشکده‌های آمریکایی – غربی نیز دور نمانده است.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که توفیقات و پیشرفت‌های ایران در زمینه های مختلف و همچنین دستیابی به انرژی هسته ای و تجهیزات موشکی و نظامی و منابع طبیعیکشور ، ایران را به عنوان کشور قدرتمند منطقه و خاورمیانه معرفی کرده است و این مسئله برای ابرقدرتهای غرب و اروپا خوشایند نبوده و در‌هر دوره از ریاست جمهوری آمریکا هر شخصی پس از ورود به کاخ سفید ‌، تمام تلاش خود را می‌کند تا با سناریوهای مختلف و تحریم ها کشور را به سمتی سوق دهد تا در شرایط های مختلف با ایجاد نا امنی و توسط نیروهای آموزش دیده و دست نشانده خود در نقاط مختلف کشور دست به آشوب و اغتشاش و نا آرامی زده و با تخریب و آتش زدن اماکن عمومی و ضرر به بیت المال و کشتار تعدادی از هموطنان عزیزمان و ایجاد رعب و وحشت موضوعات عادی که هر کشور ممکن است در مقاطع مختلف با آن برخورد داشته باشد را با سوءاستفاده از موقعیت ها و موج سواری بر اعتراضات قانونی مردم  تبدیل به بحران کند. کاخ سفید همواره سعی برایجاد اغتشاشات و ناآرامی در کشور ما داشته و در طول این 40 سال شاهد حرکت های برنامه ریزی شده معاندان در قالب و صورت های مختلف فتنه ها و آشوب ها بوده‌ایم و به لطف خدا با هوشیاری مردم و مسئولین در کوتاه ترین زمان خود خاموش شده و به پایان رسیده است.

در هر یک از این اغتشاشات ایجادی ، تجربیاتی برای مردم و مسئولان کشور بدست آمده که عمر اینگونه سناریوها را در کشور به حداقل رسانده و مدیریت برای مسئولین ذیربط سهل و آسان شده است.

اخیرا طبق برنامه‌‌های دولت اقداماتی برای سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت با سیاست حمایت از قشر کم درآمد جامعه و جلوگیری از قاچاق و موضوعات مرتبط  صورت گرفته است که در ابتدا برای مردم یک شوک اقتصادی بوده و با توجه به شرایط تحریم های گوناگون و شرایط اقتصادی کشور هضم این تصیمیم دولت برای مردم کمی دشوار بود و در پی این اقدام ، اعتراضات قانونی مردم به خیابانها کشیده شد. البته باز هم معاندان با هزینه های گزاف و حمایت های مختلف مالی و رسانه ای سعی بر موج سواری بر این اعتراضات داشته و در کوتاهترین زمان با ایجاد نا آرامی و آشوب و اغتشاش و تخریب اموال عمومی و بیت المال خساراتی را به کشور تحمیل کردن که الحمدلله با بصیرت مردم و مسئولین به خوبی مدیریت شد و به پایان رسید.

در دنیای امروزی  که عصر ارتباطات و فناوری و دهکده جهانی اینترنتی بوده و زمینه بروز و ظهور نرم افزار ها و اپلیکیشن ها و برنامه های ارتباطی در فضای مجازی و اینترنتی و سایت ها در قالب شبکه های مجازی فراهم شده،  ارسال محتوای تولیدی خیلی سریع صورت گرفته و با توجه به امکانات تلفن های همراه قابل دسترس برای عموم مردم می باشد و این پیشرفت و امکانات سایبری و مجازی فوایدی زیادی دارد ولی در برخی برنامه ها و سناریوهای دشمنان از آن سوءاستفاده کرده و با ارسال محتواهای تصویری ، صوت و فیلم و اخبار آشوب ها و اغتشاشات و حمایت فراوان از اینگونه محتواها در فضای مجازی سعی بر ایجاد رعب و وحشت و اغتشاش و مدیریت اعتراضات قانونی مردم و سوق دادن به سمت اغتشاشات و قصد فریب مردم را داشته اندکه با مدیریت مسئولان کشور این هدف هم منجر به شکست شد.

 البته دولت و مسئولین با تجربیات حاصله از آشوب های قبل و اتخاذ تصمیم منطقی و عقلانی و‌امنیتی با محدود کردن اینترنت در این چند روز آشوب ها و اغتشاشات ، پل ارتباطی بین نیروهای آشوب گر و دشمنان و معاندان قطه شد و آنها در ارسال فیللم ها و تصاویر ایجاد شده توسط عاملان خود در سطح شهر ها شده و و با توجه به عدم دسترسی رسانه های دشمن به محتوای به روز اغتشاشات ایجاد شده مجبور به پخش و انتشار تصاویری تکراری و ارشیوی شده اند و مانع از سواستفاده رسانه‌های نظام سلطه‌ شده‌ و این سناریوی از قبل طراحی شده منجر به شکست شدند و بار دیگر پوزه دشمنان انقلاب اسلامی به خاک مالیده شد و باز هم به لطف خدا با کمترین هزینه و خسارت مدیریت مقتدرانه صورت گرفت و نیت شر آنها ختم به خیر شد.

ولی یک راهکار و پیشنهاد برای دولت و مسئولین کشور ، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه ای که فرموده‌اند:

براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه‌های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.

در این زمینه به ذکر چند نکته می‌پردازیم؛

۱- مدل جنگ‌ها وارد مراحل تازه‌ای شده اند و به مانند گذشته تنها شامل جنگ‌های سخت نمی‌شوند که نبرد‌ها در آن مشخص شده بودند. بلکه امروزه جنگ‌های اقتصادی و سیاسی با ایجاد فشار و به زانو در آوردن دیگران توسط قدرت‌های استعماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از جنگ‌های پیچیده، جنگ رسانه‌ای و جریان سازی یکسویه خبری است.
جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی یکی از نمود‌های «جنگ نرم» است. این نوع جنگ‌ها در صفحات روزنامه‌ها و تلویزیون، میکروفن رادیو‌ها و عدسی دوربین‌ها جریان دارد. البته طی چندسال اخیر شبکه‌های اجتماعی نیز به محلی برای ایجاد شبهه افکنی و کاشتن بذر تردید میان مردم تبدیل شده است.

۲-بررسی خط و مشی عملیات روانی سنگینی که دشمنان انقلاب اسلامی از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند گویای آن است که این رسانه‌ها در پی جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل هستند. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحی‌شده به جریان سازی خبری می‌پردازند. به بیان دیگر، تفسیر و تاویلی که این رسانه‌ها از اخبار ارائه می‌دهند، در راستای اهداف از پیش طراحی شده است.
بنابر این رسانه‌های بیگانه حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های این رسانه‌ها است.

۳- رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان تصریح کردند که اهداف جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسوول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.

این بخش از سخنان رهبری، اهداف شوم رسانه‌های معاند را آشکار می‌سازد که با بزرگنمایی مشکلات و کوچک نشان دادن توفیقات به دنبال آنند تا از هر ابزاری برای القای ناامیدی و فاصله اندازی میان مردم و مسئولان استفاده کنند.
بر این اساس به نظر می‌رسد تنویر افکار عمومی و نیافتادن در دامی که رسانه‌های معاند در جهت یاس آفرینی دنبال می‌کنند، گام مهمی است که می‌تواند بخش بزرگی از عملیات روانی دشمن را خنثی سازد.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یک نمونه اشاره کردند وگفتند: در مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانه‌ای و فضاسازی‌های تبلیغاتیِ بدخواهان، تاثیرگذار بوده است که البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست، اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم.

۴-به نظر می‌رسد پاسخگویی به پرسش‌های افکار عمومی، ارائه پاسخ‌های به موقع، اعتمادافزایی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و همدلی می‌تواند به مثابه سد محکمی در مقابل جولان رسانه‌های معاند و بیگانه باشد.
در این میان رسانه‌های داخلی در اطلاع رسانی دقیق، شبهه زدایی از ابهامات و تقویت شفافیت از جایگاه برجسته‌ای برخوردارند.
البته با توجه به گسترش فناوری‌های مدرن، به ویژه شبکه‌های اجتماعی، هر یک از شهروندان می‌توانند در جنگ رسانه‌ای با دشمن نقش ایفا کنند و مجال و فرصت رخ نمایی به آن‌ها ندهند.

حال با توجه به این نکات مهم و کلیدی و اینکه ما در جنگ نرم و رسانه ای و اقتصادی هستیم  و هر یک از رسانه های با تولید محتوا و اخبار و مخاطبان خاص خود و فعالیت مدیران رسانه ها و خبرنگاران در جایگاه یک افسر جنگ رسانه ای با تولید محتوا می توانید تیری برای خنثی سازی فضای سازی های رسانه های معاند و صحیح نشان دادن واقعیت ها و جلوگیری از وارونه نشان دادن و ایجاد رعب و وحشت و آشوب و اغتشاش و مدیریت بر اذهان عمومی مردم فضای کشور را مدیریت نموده و در قالب آفندی نسبت به دشمنان جنگ رسانه ای عمل کنیم و منتظر نمانیم آنها محتوای غلط و نادرست تولید و منتشر کنند و ما در قالب پدافندی وارد عمل شویم همیشه برنده کسی هست که مشت اول را می زند ما باید در هر چیزی اول باشیم و اینجا برنامه و تدابیر حمایتی و امنیتی دولت و مسدولان را در قبال رسانه ها و سایت خبری را در شرایط بحران می طلبد .

اکنون به نظر می‌رسد که دولت و مسدولان با لیست های مختلف که از سازمان های ذیربط دارند یک بانک اطلاعاتی تهیه کرده و‌همانطور که متولی اصلی رسانه ها ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد و با صدور کارت و مجوز رسانه آمار دقیقی از لیست مدیرمسئولین رسانه ها و خبرنگاران و فعالان رسانه دارد و یا سازمان طرح ترافیک شهرداری برای سهمیه آرم طرح ترافیک خبرنگاران و یا وزارت ارتباطات و فن آوری با هدیه اینترنت رایگان خبرنگاران و یا هر سازمان دیگری که می تواند در این امر کمک کرده و اطلاعات رسانه ای را تکمیل و تایید نماید وبه لیست واحد و بانک اطلاعاتی کامل رسیده و برای آنها همانطور که اینترنت رایگان در روز خبرنگار هدیه داده شد در شرایط بحران و امنیتی ، اینترنت بدون فیلتر یا اینترنت ملی را برای مدیران رسانه و خبرنگاران  روی خط تلفن همراه و دفاتر خبری آنها بر برقرار شود تا در چنین شرایطی از تولید محتوا و انتشار اخبار صحیح و مدیریت مخاطبان ، هر رسانه را مدیریت نموده ودر این جنگ نابرابر رسانه ای و اقتصادی در کنار دولت و مسئولین اینگونه سناریوها و برنامه ها را مدیرت کنند و‌از قافله عقب نمانده و فعالیت رسانه ای خود را داشته باشند.

ان شاءالله

یادداشت:محمد عزیزی

انتهای پیام/

این مقاله را به اشتراک بگذارید

لینک خبر:



ارسال نظر

فیلدهای اجباری را تکمیل نمایید

اشتراک در خبرنامه

مشترک خبرنامه شوید

Top