گشوده شدن دروازه‌های تجارت با آلمان به روی تجار ایرانی

دروازه‌های تجارت با آلمان با اجرای پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بین‌المللی تجارت به روی تولیدکنندگان ایرانی باز شد و مذاکرات با ۷۵ ابر شرکت آلمانی انجام و به عقد چندین قرارداد و تفاهم‌نامه انجامید.

 

به گزارش نبأپرس از سازمان توسعه تجارت، ۴ تا ۲۴ اردیبهشت ماه امسال، ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی در قالب پروژه‌ای با عنوان «پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بین‌المللی تجارت – ITC» به آلمان سفر کردند و ضمن بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی و شرکت‌ها و کارخانه‌های مرتبط آلمانی، گفتگوها و رایزنی‌های مستقیم با ۷۵ شرکت به‌عنوان همتایان آلمانی خود داشتند.

این سفر با همت سازمان توسعه تجارت باهدف کمک به ارتقای ظرفیت شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی، تلاش برای حضور مجدد در بازارهای اروپایی و استفاده از پتانسیل بازار اروپا در توسعه صادرات، تدارک انجام شد و ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی بدون پرداخت هزینه، توسط یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های آلمانی فوت‌وفن نفوذ در بازارهای جهانی را آموزش دیدند.

این‌ها خلاصه‌ای از مباحثی بود که «میرهادی سیدی» مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت مطرح کرد. مواردی که نشان می‌دهد سازمان توسعه تجارت در دولت سیزدهم بنا دارد تجارت کشور با سایر دولت‌ها را از ریشه اصلاح کند و راهبُرد ملی صادرات که با کمک مرکز بین‌المللی تجارت تدوین شده است، را اجرایی شود.

پوشش راهبُرد ملی صادرات ایران و اعزام تجارت به اروپا

در همین راستا، ‌«میرهادی سیدی» مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: این سازمان با همکاری یکی از نهادهای  وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بین‌المللی تجارت (ITC-International Trade Center) و در راستای حمایت از شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط و باهدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران ۲۰ شرکت تولیدی – صادراتی بخش خصوصی به  کشور آلمان اقدام کرد.

وی افزود: بر اساس این برنامه مدیران ۲۰ شرکت ایرانی در نهایت توانستند در چارچوب برنامه  ظرفیت‌سازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از ۴ الی ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری در آلمان حضور پیدا کنند. مدیران این شرکت‌ها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفه‌ای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ (Carl Duisberg Centren -CDC) برای ورود به بازار آلمان بهره‌مند شدند. شرکت «کارل دویزبرگ» شرکتی آلمانی و فعال در حوزه تجارت بین‌الملل بوده و تخصص این شرکت در بازاریابی بین‌المللی و کمک به شرکت‌ها در ورود و نفوذ به بازارهای جهانی است.

سیدی تاکید کرد: آبان سال گذشته سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیت‌سازی و کمک به شرکت‌های صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان  را صادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شد. طبق این فراخوان از شرکت‌های فعال در  شش حوزه خاص که تحت پوشش راهبُرد ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بین‌المللی تجارت تدوین شده) قرار گرفته است و همین‌طور  شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیدا کنند و درخواست خود را ارائه نمایند.

این مقام مسوول ادامه داد: این شش حوزه، حوزه‌های گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات و گردشگری بود که حدود ۱۰۰ شرکت فعال در این حوزه‌ها علاقه خود را اعلام و در این برنامه ثبت‌نام کردند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با بررسی‌های صورت‌گرفته و مصاحبه‌های تخصصی که در سه نوبت انجام شد، در مرحله اول ۳۵ شرکت برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند.در بهمن‌ماه سال گذشته مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت ۳ روز نسبت به آموزش نحوه کار برای ورود به بازار آلمان، چگونگی انتخاب شرکت‌های مناسب برای  همکاری و نحوه بازاریابی و نفوذ در بازارهای اروپا به تجار ایرانی اقدام کردند. بعد از این دوره از شرکت‌های حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آماده‌ترین شرکت‌ها در فهرست نهایی اعزام قرار گرفتند.

سیدی گفت: شرکت‌های اعزام شده مبتنی بر مصاحبه حرفه‌ای و در فضای رقابتی انتخاب شدند و علاوه بر شرکت‌های فعال در استان تهران، نمایندگانی از استان‌های دیگر از جمله اصفهان، کرمانشاه، کردستان، مازندران،  گلستان و خراسان رضوی نیز در این برنامه مشارکت کردند.

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نکته مهم در برگزاری این دوره این است که تجار و تولیدکنندگان داخلی هزینه‌ای برای شرکت در دوره ۳ روزه و سفر ۲۰ روزه به آلمان پرداخت نکردند و هزینه‌های حضور در آلمان از طریق پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC و کمک اتحادیه اروپا تامین شد. در واقع سازمان توسعه تجارت با همراهی  مرکز بین‌المللی تجارت متولی برگزاری  این دوره بودند.

کمک به شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازارهای خارجی

وی اظهار کرد: خدماتی که شرکت‌کنندگان دریافت کردند خدمات بازاریابی حرفه‌ای بود و دسترسی به چنین خدماتی فی‌نفسه دارای ارزش است. تقلیل چنین خدمات ارزشمندی به عدد و رقم صحیح نیست. به‌هرحال حضور ۲۰ روزه در آلمان و برخورداری از خدمات حرفه‌ای بین‌المللی هزینه دارد، ولی ارزش این کار و آثار مثبت آن در شکل‌گیری ارتباطات و زمینه‌سازی برای همکاری‌های اقتصادی و کمکی که به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار اروپا می‌کند بسیار بالاتر است.

سیدی اضافه کرد: در حقیقت هدف اصلی و مهمی که ما دنبال می‌کنیم، کمک به شرکت‌های ایرانی و ارتقای توانایی آنها در کار با بازارهای خارجی است. ایجاد زمینه برای همکاری‌های بین‌المللی بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی می‌تواند به ارتقای شرکت‌های داخلی منتهی شود و به آنها کمک لازم را برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی  بدهد. چنین ارتباطی قطعاً سبب‌ساز منافع مختلفی می‌شود.

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در مواردی آموزش‌هایی که شرکت ایرانی دریافت کرده است به آن برای ارتقای توانایی‌های خود کمک می‌کند. در مواردی در نتیجه این ارتباطات انتقال فنّاوری محقق می‌شود. در مواردی به شکل‌گیری ارتباطات بلندمدت بین شرکت ایرانی و شرکت خارجی منتهی شده و خود این ارتباطات  سبب‌ساز  یک  سلسله  منافع اقتصادی، صادرات و انتقال دانش و نظایر آن می‌شود.

صادارت محصولات صنعتی – معدنی ایران به آلمان

وی خاطرنشان کرد: ما در ایران شرکت‌هایی داریم که با برخی از شرکت‌های اروپایی همکاری نزدیکی دارند و این همکاری به نحوی بوده که حتی تولید تحت برند شرکت اروپایی و با نظارت و کمک او در ایران صورت‌گرفته و تحویل مشتریان شرکت اروپایی در اقصا نقاط جهان شده است. واقعیت امروز تولید و صادرات جهان به نحوی است که حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی از الزامات آن است. مجموعه این اثرات می‌تواند منتهی به افزایش کیفیت محصولات شرکت ایرانی و بالارفتن توان رقابت محصولات آن در مقایسه با محصولات سایر کشورها شده و در نهایت افزایش صادرات را در پی خواهد داشت.

سیدی تصریح کرد: در مورد گردشگری قرارداد تورگردانی و روابط بلندمدت همکاری پایه‌ریزی شد. در مورد محصولات صنعتی – معدنی زمینه فروش منظم ماهانه در تناژ بالا از ایران به آلمان ایجاد شد. به همین ترتیب شرکت ایرانی حاضر در این رویداد توانست  بخشی از نهاده‌های  وارداتی خود را از طریق شرکت آلمانی تامین کند.

این مقام مسوول بیان کرد: در مورد بسته‌بندی محصولات صادراتی از ایران به اروپا برخی از شرکت‌های اعزامی روابط مناسبی با شرکت‌های اروپایی ایجاد کردند و با مقررات بازار اروپا در زمینه بسته‌بندی آشنا شده و جهت استمرار این همکاری به‌منظور ارتقای سطح بسته‌بندی صادراتی کالاهای ایرانی پایه‌ریزی لازم را به عمل آوردند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های اعزامی از ایران که سابقه صادرات به بازار آلمان از طریق دیگر واسطه‌ها را داشتند در این برنامه توانستند ارتباط مستقیم با واردکننده آلمانی برقرار کرده و پس از این مستقیماً و بدون واسطه صادرات داشته باشند. در زمینه‌های دیگری هم شرکت‌های  دو طرف  نسبت به  ارسال پیش‌فاکتور و نظایر آن اقدام کرده‌اند که نتایج دقیق مربوطه بعداً مشخص خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای حضور در بازار ایتالیا/ احیای ظرفیت از دست‌رفته صادراتی ایران به بازار اروپا

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: لازم است به این موضوع  اشاره کنم که پروژه آلمان هنوز تمام نشده و شرکت کارل دویزبرگ متعهد شده است تا به مدت بیش از یک سال ۲۰ شرکت ایرانی حاضر در این برنامه را در زمینه بازاریابی پشتیبانی کند. در واقع کمک به شرکت‌ها تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد و ارتباطات فعلی شکل‌گرفته آنها  تا بیش از یک سال پیگیری خواهد شد و در خلال این مدت حمایت از آنها به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در مورد برنامه‌های مشابه نیز قرار است برنامه‌ای که در آلمان اجرا شد، مجدداً در ماه‌های آتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تکرار شود؛ همچنین برنامه مشابهی را نیز برای حضور در بازار ایتالیا برنامه‌ریزی می‌کنیم که هم اکنون در حال انجام مقدمات آن هستیم. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سطح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی به دلایل مختلف از جمله تحریم کاهش پیدا کرده است.

سیدی گفت: به نظر می‌رسد با انجام این‌گونه پروژه‌ها در سازمان توسعه تجارت ضمن ایجاد فرصت برای شرکت‌های ایرانی، زمینه لازم برای احیای ظرفیت از دست‌رفته صادراتی کشورمان به بازار اروپا فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام/


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا