تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی لازم است/ برنامه‌ریزی کاهش سالیانه ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای

 وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد یک شاکله اقتصادی لازم است که در این صورت پشتیبان همه پروژه‌های حمل و نقلی و مسکنی خواهد بود.

 

به گزارش نبأپرس، «فرزانه صادق مالواجرد» امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس افزود: باور دارم که تمام دولت‌های پیشین در ادوار مختلف زحمات ارزشمندی داشتند و اگر میانگین حمل و نقل در کشور، استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران، تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را به طور منصفانه مرور کنیم به هیچ وجه نمی‌نواتیم منکر زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه ساختارها و عاملیت های درگیر این موضوع باشیم؛ به همین دلیل است که به کرات اعلام کرده ام تعهد به مردم تعهد جمهوری اسلامی به ولی نعمتان آن است.

وی بیان‌داشت: هر فردی که سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد وظیفه انجام این تعهدات را به بهترین و سریع‎ترین شکل ممکن آن دارد.

صادق مالواجرد خاطرنشان‌کرد: وزارت شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل و شهرسازی، متولی بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصدی از اشتغال به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی در کشور به حساب می‌آید و امروزه بیشتر صاحبنظران اقتصادی رشد کشورها را وابسته به حمل و نقل می‌دانند.

وی اظهار داشت: رشد و توسعه همه جانبه کشور مشروط به توسعه صنعت حمل و نقل است و ضرورت راهبری و سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها است و این تعامل بسیار اهمیت دارد.

صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره بها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی بر اهمیت جایگاه وزارت راه و شهرسازی اشاره دارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل و بنابر تنوع و گستردگی خدمات این وزارتخانه بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار وزارتخانه با ایجاد ساختار اقتصادی لازم است و این مهم پشتیبان همه پروژه‌های حمل و نقل و مسکنی کشور خواهد بود و دربرگیرنده مولدسازی دارایی‌های وزارتخانه گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه با برنامه‌ریزی مناسب و اعمال مدیریت یکپارچه توجه خودرو به زیرساخت‌ها ناوگان و ارتقا ترانزیت معطوف می‌دارد و اینجانب به دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور متناسب با ظرفیت بار و مسافر و همچنین اتصال آنها به بنادر و شبکه‌های راه‌های کشورهای همسایه هستم.

صادق مالواجرد ادامه داد: با تدبیر عالی رهبر معظم انقلاب، کمک‌های بی‌نظیر برای تامین مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل انجام شده و با تعامل حداکثری دولت و مجلس شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: تکمیل حلقه‌های مفقوده، تکمیل شبکه ریلی شمال- جنوب- شرق، شبکه ریلی شمال- جنوب- مرکز، اتصال بندر بوشهر به عسلویه، برقی کردن قطارها و قطار سریع السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی از طریق مشارکت با بخش خصوصی دنبال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های فرودگاهی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، کاهش مناطق پرواز ممنوع با راهکارهایی همچون افزایش پروازهای عبوری و اقتصادی کردن پروازهای داخلی به کار گرفته می‌شود.

صادق مالواجرد همچنین بر ضرورت تکمیل شاهراه‌های جاده‌ای و توسعه شبکه‌های آزادراهی کشور با مشارکت بخش خصوصی و مشوق‌های جذاب تاکید کرد و گفت: به راه‌های منتهی به مرزها و محورهای ساحلی توجه ویژه خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در روزهای گذشته در کمیسیون‌های مجلس مطرح شد، مشکل راه‌های روستایی بود و بر این اساس توجه ویژه به توسعه شبکه راه‌های روستایی خواهیم داشت. در این راستا ضمن احیای مجدد ردیف مستقل ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبار کافی برای آن، لازم است شرایط راه‌های مناسب برای روستاها را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های منابع غیر بودجه‌ای همچون برون سپری حداکثری پروژه‌های دارای توجیه، ارائه مشوق‌ها، جذب سرمایه‌های غیردولتی، استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها و تسهیلات کم بهره از جمله راهکارها است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین به مقوله ایمنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه به ویژه در حمل و نقل جاده‌ای بر کاهش تلفات و تصادفات تاکید داریم و مطابق برنامه نسبت به رفع نقاط پرحادثه اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: حتی یک نفر فوتی ناشی از حوادث جاده‌ای باید برای همه ما منجر به تامل شود و در این زمینه رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تلفات در انطباق با اهداف برنامه، کاهش سالیانه ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای است.

صادق مالواجرد ادامه‌داد: یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری و بروز حوادث جاده‌ای فرسودگی ناوگان است که در این زمینه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خرید و واردات انواع ناوگان اقدام خواهیم کرد.

«فرزانه صادق مالواجرد» روز یکشنبه (۲۱ مردادماه ۱۴۰۳) از سوی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری دولت چهاردهم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

صادق مالواجرد که تنها بانوی پیشنهادی برای تصدی مسئولیت وزارت در دولت چهاردهم به شمار می‌آید،‌ پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است.

ادامه دارد…


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا