فروش “فسیل” یعنی مردم از سینما نشاط و سرگرمی میخواهند
فسیل حالا ۴۰ میلیارد تومان را رد کرده است و در حال تبدیل شدن به یک پدیده دیگر در سینمای ایران است. اما چه عللی باعث شده تا این فیلم بتواند چنین فروشی داشته باشد؟
به گزارش نبأپرس، فسیل به تازگی مرز 40 میلیارد تومان را رد کرده است. کمدی که به روزهای منتهی به انقلاب میپردازد و درباره یک گروه موسیقی است که توسط یکی از مأمورین ارشد ساواک مجبور به تغییر ماهیت میشوند و در خدمت منافع سیاسی نظام شاهنشاهی قرار میگیرند.
موضوع فروش بالای این فیلم که در نتیجه اوضاع خوبی را برای سینماهای کشور ایجاد کرده است منجر به آن شده که وزیر فرهنگ نیز واکنش نشان دهد. اسماعیلی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در نوروز امسال افزایش قابل توجه تماشای اکرانهای نوروزی را بهویژه در هفته دوم داشتیم. وزیر ادامه داد که فکر میکنم که با فیلمهای نوبت نمایش و برنامهریزی که داریم، روند افزایشی را داشته باشیم.
این کمدی توانست در مدت زمان کوتاهی فروش بسیار خوبی را تجربه کند و به نظر میرسد که بتواند نزدیک به 100 میلیارد تومان فروش کند. در یک نگاه کلی میتوان فضای موسیقی قبل انقلاب و تغییراتی که بعد از انقلاب متحمل شده است را علت اصلی این استقبال نامید. همچنین فضای نوستالژیک فیلم در فروش کمک شایانی کرده است.
دیگر نمی توان تردید کرد که کمدیهای یکهتازان فروش در سینمای کشورند. این موضوع را باید قطعا در میل مردم برای تفریح و سرگرمی دید. با وجود قیمت نسبتا بالای بلیت، آنان حاضرند تنها برای کاری که احساس کنند ارزش هزینه کردن داشته باشد، بلیت بخرند. طبیعی است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، گزینه تفریح و شادی از مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی تاریخی و متأسفانه ملی بیشتر اهمیت دارد. برای همین در حال حاضر کمدی در سینما روی بورس است.
نکته دیگر که خیلی جالب است حضور مردم برای تماشای فیلم نه فقط به خاطر گرانی بلکه به خاطر ماه رمضان و تعطیلات است که عموم مردم در سفر بودند. به تعبیر تهیه کننده فیلم فسیل ابراهیم عامریان “من تا همین جا در دو مقطع ثابت کردهام که وقتی فیلمی خوب باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، چه سیل باشد، چه کرونا باشد و چه نوروزی که در سومین روزش ماه مبارک رمضان آغاز میشود، فروش خوبی خواهد داشت و مردم برای دیدن آن به سینما میآیند. ما با «دینامیت» ثابت کردیم که در اوج کرونا هم مردم به سینما میآیند. با «فسیل» هم ثابت کردیم در شرایطی که هیچ صاحب فیلمی تمایلی به اکران فیلمش نداشت، میتوان مورد استقبال مخاطب قرار گرفت.”
باید در نظر داشت که در کنار فروش فیلمهای برتر، دیگر آثار کمدی نیز فروش خوبی خواهند داشت. در شرایط فعلی نیز غریب و عروس خیابان فرشته نیز فروش بهتری را نسبت به روزهای گذشته خود تجربه میکنند. غریب که کمی نامیدانه اکران را شروع کرده بود حالا در آستانه 5 میلیاردی شدن است و عروس خیابان فرشته نیز بیشتر از 3 میلیارد فروش کرده است. این نکتهای است که صاحبان سینما در مصاحبههای متعددی به ما گفتهاند. قنبری مدیر سینما مگامال در این باره گفته است که سبد اکران باید به گونهای باشد که در کنار نمایش یک فیلم خوب دو فیلم با فروش معمولی هم باشند که در کنار فروش آن یک فیلم نیز به فروش آنها نیز اضافه شود. البته این به معنای کمفروش بودن فیلمها نیست بلکه سرریز افزایش فروش فیلم عالی میتواند به فروش فیلمهای دیگر هم کمک کند. اینگونه که مخاطبین زمانی که برای دیدن فیلم به سینما میآیند در کنار فیلم مطرح که برای تماشای آن آمدهاند، آثار دیگر را هم انتخاب میکنند.
از اینها گذشته اقدام سازمان سینمایی برای اکران این فیلم که به نظر میرسد با ممیزیهای کمی صورت گرفته باشد، یک حرکت درست و کاملاً بهجا برای رونق اکران سینماهای کشور بود. کاری که میتوانست با برخی سختگیریها به نتیجه مقبول امروز نرسد اما اتفاق خوب دیگری رخ داد. حال چیزی به اکران عید فطر نمانده است و باید شورای صنفی نمایش فکری برای اکران عید فطر داشته باشد. در حال حاضر گمانهها روی فیلمهای متعددی چون بچه زرنگ، ملاقات با جادوگر، کت چرمی، شماره 10 و اتاقک گلی است. فیلمهایی که در صورت اکران همراه با فیلمهای حال حاضر سینما یک سبد سراسر متنوع برای سینماهای کشور ایجاد می کنند.
انتهای پیام/
لینک خبر: