اجرای محدودیت ورود به طرح ترافیک در تهران

از ۱۰ آبان ساعت اجرای محدودیت ورود به طرح ترافیک در تهران تغییر می‌کند؛ آیا این طرح می‌تواند گرهی از کلاف سردرگم ترافیک پایتخت باز کند؟

به گزارش نبأپرس به نقل از تسنیم، «کرونا» که توانست در چشم برهم زدنی خود را در صدر اخبار جهان جای دهد، سبک جدیدی از زندگی را به مردم دنیا تحمیل کرد و بر همه کارها و امور روزانه مردم سایه انداخت.

در کنار سود و زیان‌هایی که شیوع این ویروس منحوس در پی داشت، برخی مشکلات مانند ترافیک که مشکل دیرینه تهرانی‌هاست، روی دیگری از خود را به نمایش گذاشت و اکنون به یک گره کور و طاقت‌فرسا تبدیل شده است.

پیش از اینکه کرونا زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد، «طرح ترافیک» که آغاز اجرای آن به سال 1358 برمی‌گردد و بر اساس آن محدودیت‌هایی برای ورود به نقاط مرکزی شهر دارد از ساعت 6:30 صبح تا 19 اجرا می‌شد اما با شیوع کرونا و در راستای کمک به حفظ سلامتی شهروندان، ساعت اجرای طرح به 8:30 تا 16 با مجوز یک بار خروج رایگان از ساعت 14:30 تغییر یافت.

حال، مسئولان مربوطه برای کمک به کاهش ترافیک سرسام‌آور این روزهای پایتخت، نسخه جدیدی پیچیده‌اند که قرار است گام نخست آن از روز دوشنبه آغاز شود و بر اساس آن ساعت ورود به محدوده طرح ترافیک تغییر کند.

«مجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره دلایل افزایش بار ترافیکی پایتخت اظهار کرد: این موضوع دلایل بسیاری دارد که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به رفع برخی از محدودیت‌های کرونایی، واکسیناسیون گسترده که ترس مردم از رفت و آمدها را ریخته، فعال شدن برخی کاربری‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: ایجاد محدودیت از 8:30 تا 16 تأثیری روی پیک ندارد زیرا پیک ترافیک صبحگاهی از 6:30 تا 8:30 و عصرگاهی بعد از 16:30 است. ضمن اینکه محدودیت شبانه نیز برخی از ترددها را به طول روز منتقل کرده و باعث بروز این شرایط شده است.

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای نخست نیمه دوم سال معمولاً با افزایش ترافیک مواجه هستیم گفت: امسال نیز در مقایسه با شرایط پیش از کرونا نمودارها حدود 18 درصد افزایش طول صف‌ها و معابر درگیر با سرعت کم را نشان می‌دادند.

وی گفت: طبق جمع‌بندی صورت گرفته در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک مقرر شد در گام نخست از تاریخ 10 آبان‌ماه، ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت 8:30 به 7:30صبح و ساعت عصرگاهی از 16 به 17 تغییر کند. در گام بعدی، از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز محدودیت از 7:30 به ساعت 6:30 صبح و از 17 به 18 تغییر خواهد کرد.

این تصمیم روزنه امیدی برای کاهش ترافیک تهران است اما به طور قطع تأثیر آن چشمگیر نخواهد بود؛ چرا که پیش از این هم ترافیک با معابر تهران عجین بود. ضمن اینکه با اجرای این طرح، بیم افزایش مسافران مترو و اتوبوس نیز وجود دارد که این امر نیز با میزان افزایش ابتلا به کرونا مرتبط است.

«علی‌اصغر قائمی» عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: به عقیده بنده تأثیر تغییر ساعت اجرای طرح، چشمگیر نخواهد بود زیرا عوامل دیگری در بروز ترافیک تهران دخیل است. یکی از مسائل مهم این است که ما به شدت در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی کمبود داریم و یکی از راه‌های اصلی کاهش ترافیک شهر، افزایش کارگشای ظرفیت حمل و نقل عمومی است.

وی ادامه داد: ممکن است ساعت تردد در محدوده طرح، تأثیری در کاهش ترافیک داشته باشد اما چشمگیر نخواهد بود. علاوه بر این، سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک تا حدودی در سال‌های اخیر از نظر نگهداشت دچار آسیب شده‌اند در حالی که توجه به مجموعه این نرم‌افزارها در رصد خودروها و زمان‌ عبور آنها از تقاطع‌ها حائز اهمیت است.

قائمی ادامه داد: بخشی از برنامه تجهیزات هوشمندی که در چهارراه‌ها و تقاطع‌ها نصب است، فرسوده شده و متأسفانه بعضاً سرقت شده و جایگزین نشده است. این موارد، عوامل دیگری است که باید برای آنها فکری اندیشیده شود تا در مجموع، در کنار کنترل ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک این پکیج اثر کند.

فارغ از اینکه تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک چه میزان در کاهش ترافیک تأثیرگذار است و آیا این تصمیم قرار است به افزایش درآمد شهرداری تهران از محل فروش مجوز‌های ورود به طرح ترافیک ختم شود یا خیر! نگرانی از افزایش بیش از پیش مسافران حمل و نقل عمومی دغدغه‌ای است که به بیم افزایش شیوع کرونا دامن می‌زند. هرچند امیدواریم با عزم مدیریت شهری و دولت تازه‌نفس، تدبیر ویژه‌ای برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی شود اما علی‌ای‌ّحال باید منتظر بود و دید تصمیم جدید اخذ شده گرهی از کلاف سردرگم ترافیک تهران باز می‌کند یا خیر.


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا