عقب‌گرد سطح سواد دانش‌‌آموزان با آموزش مجازی!

یک مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه آسیب واردشده به دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی شاید به‌اندازه ترک تحصیل باشد، گفت: راهکار جبران خلأ آموزشی ایجادشده برای دانش‌آموزان تأکید بر ارزشیابی و امتحان گرفتن‌های متعدد نیست.

 

به گزارش نبأپرس، میثم نجات‌خواه درباره ضرورت جبران زمان از دست رفته آموزش ناشی از تعطیلات اخیر مدارس اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد انواع مختلفی از مدارس دولتی خاص و غیردولتی در کشور هستیم که سطوح متفاوتی از آموزش و امکانات را ارائه می‌دهند همچنین دانش‌آموزان تهران با شهرستان و شمال تهران با جنوب و مرکز تهران شرایط متفاوتی دارند.

وی افزود: پرسشی از وزارت آموزش و پرورش مطرح است که با وجود ایجاد مرکز آموزش از راه دور در سال 78 چرا سال 99 با ورود به دوران کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، غافلگیر شدند؛ وقتی سیستم آموزش از راه دور در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و 20 سال از ایجاد آن گذشته است چرا جدی گرفته نشد و فقط برای دانش‌آموزان مناطق بسیار دور به شکل ضعیف اجرا می‌شد؟ در حالی که آموزش از راه دور در طول این 20 سال باید پیشرفت می‌کرد.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: در دوران کرونا شاهد بودیم سایر کشورها، آموزش مجازی را بسیار پیشرفته‌تر ارائه کردند و حتی ژاپن، فنلاند و آمریکا قبل از دوران کرونا نیز از آموزش مجازی استفاده می‌کردند، در ایران هم می‌توانستیم با الگوبرداری و بومی‌سازی از آموزش مجازی استفاده کنیم اما هیچ وقت به این موضوع فکر نکردند.

نجات‌خواه متذکر شد: مسئولان آموزش و پرورش باید با نگاه به آینده برنامه‌ریزی کنند، برخی کتاب‌های درسی از جمله تفکر و پژوهش به تازگی به سیستم آموزشی وارد شده است و می‌توانستند با استفاده از ظرفیت آموزش مجازی و استفاده از چند استاد برتر کشوری، برای آموزش مفهوم تفکر به تمام دانش‌آموزان کشور بهره برد.

وی با اشاره به اینکه آسیب وارد شده به دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی شاید به اندازه ترک تحصیل باشد، گفت: به عنوان مثال برخی دانش‌آموزان سال 98 همزمان با مجازی شدن آموزش‌ها در پایه هفتم بودند و اکنون با گذشت سه سال شاید به کلاس بالاتر رفته باشند اما به لحاظ سطح سواد همچنان در پایه هفتم باقی مانده‌اند و شاید عقب‌گرد هم داشتند.

امتحان گرفتن‌های متعدد راهکار جبران نیست!

نجات‌خواه ادامه داد: ای کاش در سال تحصیلی جاری که به صورت حضوری آغاز شد با یک تدبیر جدید و نه فقط تأکید بر امتحان گرفتن‌های متعدد از دانش‌آموزان راهکاری برای اٌفت تحصیلی و خلأ آموزشی ایجاد شده داشتند؛ هم‌اکنون دانش‌آموزان به شدت تحت فشار هستند چون فقط از آنها امتحان گرفته می‌شود در حالی که در آموزش مجازی چیزی به آنها ارائه نشده است، روند فعلی که بر امتحان گرفتن‌های متعدد تأکید دارد به لحاظ روانی به دانش‌آموزان آسیب‌ می‌زند و آموزش و پرورش باید تدبیری اساسی برای این موضوع بیاندیشد.

وی با اشاره به اینکه مهر امسال و همزمان با آغاز سال تحصیلی حضوری، رویکرد وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی دقیق‌تر دانش‌آموزان بود در چنین شرایطی که دائم بر امتحانات تأکید می‌شود طبیعی است که برای دانش‌آموزان 6 تا 18 ساله تعطیلی مدارس اتفاق خوبی است، گفت: در سه سال گذشته آموزش موثر و مناسبی ارائه نشده است اما اکنون همان چیزی که ارائه نشده است را در امتحانات از دانش‌آموزان می‌خواهند.

این مشاور تحصیلی درباره ضرورت جبران ساعات آموزشی از دست رفته برای دانش‌آموزان و تبعات احتمالی بی توجهی به این موضوع گفت:دانش‌آموزی که دوره ابتدایی را به شیوه مجازی طی می‌کند، نگاه او به آموزش، قاب گوشی است اما روح آموزش و حس شادابی که معلم موظف است به دانش‌آموز بدهد، کجاست.

نجات‌خواه ادامه داد: راهکار جبران خلأ آموزشی ایجاد شده برای دانش‌آموزان تأکید بر ارزشیابی و امتحان نیست؛ وقتی آموزش مجازی شد همه چیز از دانش‌آموز گرفته شد پس اکنون در دوره آموزش حضوری باید همه چیز را به او برگردانیم همچون ساعت آموزشی و شرایط مناسب آموزش و از همه مهمتر معلمانی که برای جبران آماده هستند؛ در فضای مجازی، آموزش موثری ارائه نمی‌شود و ضعف تحصیلی ایجاد شده ممکن است تا سال‌های آینده همراه دانش‌آموز باشد و دیگر نتوان این خلأ آموزشی را جبران کرد همچنین ابزار، امکانات و بودجه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که باید برای جبران ساعات از دست رفته آموزش اقدام کند، معلمان یا مدارس نمی‌توانند مشکل اُفت تحصیلی را رفع کنند.

انتهای پیام/


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا