صفر تا صد دریافت “گواهینامه آسان” موتورسیکلت؛ از کاهش ۵۰ درصدی هزینهها تا دریافت یکروزه
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا صفر تا صد دریافت “گواهینامه آسان” موتورسیکلت را تشریح کرد.
به گزارش نبأپرس، در روزهای اخیر سردار محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا از اجرای طرح صدور “گواهینامه آسان” موتورسیکلت خبر داد که طی آن بخش قابل توجهی از مراحل ثبتنام و صدور گواهینامه به صورت غیرحضوری انجام میشود.
به همین منظور گفتوگویی با سردار سلیمی داشتیم تا از صفر تا صد نحوه دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت با خبر شویم. در ادامه میتوانید این گفتوگو را بخوانید:
طرح “غدیر” یا همان طرح دریافت “گواهینامه آسان” موتورسیکلت دقیقاً از چه تاریخی شروع میشود؟
ما در مجموعه پلیس راهنمایی رانندگی، مقدمات دریافت گواهینامه آسان موتورسکیلت را فراهم کردهایم و حتی به صورت آزمایشی یک دوره یکماهه در پایان سال گذشته در تهران و سمنان اجرا کردیم اما اجرای ملی آن در سطح کشور نیاز به تعامل، هماهنگی و همراهی چند دستگاه از جمله آموزشگاههای رانندگی، مؤسسه رهگشا، شهرداریها و بیمه مرکزی برای ارائه تخصیصات بیمهای و رفع یکی دو عذر مقرراتی و قانونی دارد. هر زمان این موانع رفع شود و همراهی ایجاد شود پلیس راهور این آمادگی را دارد تا این طرح را در کل کشور اجرایی کند.
یعنی پلیس از نظر زیرساختی آماده است و تنها منتظر هماهنگی دیگر دستگاههاست؟
بله!
فرایند دریافت گواهینامه به بخش خصوصی سپرده شده است، پلیس به چه صورت میخواهد این طرح را اجرا کند؟
شهروندان میدانند آزمونهای رانندگی و فرایند صدور گواهینامه حدود 20 سال است که به بخش خصوصی و آموزشگاههای رانندگی سپرده شده است. در این طرح ما به کمک آموزشگاهها این طرح را اجرا میکنیم؛ یعنی پلیس با کمک افسران و زیرساختهای اداری که دارد به کمک میآید تا معضلی که برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت ایجاد شده و رسوخ کرده است در یک بازه زمانی کوتاهی حل شود.
آیا در این طرح آموزشگاههای رانندگی هم وظیفهای دارند؟
آموزشگاههای رانندگی باید از یک سری از هزینههای فرایند صدور گواهینامه کوتاه بیایند چراکه یکی از درخواستهای پلیس این بوده است که هم هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت کاهش پیدا کند و هم بخشی از فرایند آن کوتاه شود.
چه مقدار کاهش هزینه مدنظر پلیس است؟
رقمی که مدنظر ما هست تقریباً کاهش 50 درصدی هزینهها است.
قرار است چه فرایندهایی در طرح غدیر کوتاه شود؟
در ابتدا باید به کاهش فرایند آموزش تئوری آییننامهای اشاره کرد که قید مراحل آموزش آییننامه برداشته شده است، یعنی اگر فردی اذعان کند که آییننامه را بلد است میتواند امتحان دهد و دیگر نیاز به گذراندن کلاسهای 12 جلسهای آییننامه ندارد و این اجبار در طرح غدیر برداشته شده است.
مرحله بعدی که این روند را کوتاهتر میکند، عدم برگزاری جلسات آموزش عملی 12 جلسهای است؛ به عنوان مثال اگر فردی خودش، مالک موتورسیکلت است و نحوه استفاده از موتورسیکلت را بلد است، میتواند بدون شرکت در کلاس آموزشی، آزمون عملی بدهد و با تشخیص افسر، گواهینامه موتورسیکلت دریافت کند.
تمامی این مراحل چه مدت زمان میبرد؟
اگر فردی بگوید من آییننامه را بلد هستم و رانندگی با موتورسیکلت را هم بلدم، میتواند از یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند.
اگر فردی آییننامه و نحوه کار با موتورسیکلت را بلد باشد اما موتورسیکلت به نام خودش نباشد، میتواند در این طرح شرکت کند؟
خیر؛ این طرح برای کسانی است که مالک موتورسیکلت هستند. آنهایی که میخواهند به تازگی موتورسیکلت بخرند یا اینکه صرفاً یک مدرک داشته باشند باید همان مسیر تعریف شده آموزشگاهی را طی کنند.
شما گفته بودید نرمافزاری تهیه شده که متقاضیان مراحل ثبتنام و صدور گواهینامه را در آنجا طی میکنند، این نرمافزار را معرفی کنید.
این نرمافزار در واقع همان اپلیکیشن بومی “پلیس من” است؛ به محض هماهنگی دیگر سازمانها، بخش گواهینامه موتورسیکلت بر روی اپلیکیشن پلیس من اضافه میشود و افراد میتوانند بخشی از مراحل ثبتنام، احراز هویت و احراز مالکیت موتورسیکلت و تعیین نوبت برای روزی که قرار است برای آزمون مراجعه کنند را به صورت غیرحضوری انتخاب کنند.
افرادی که در آزمون موفق شوند گواهینامه موتورسیکلت جداگانه دریافت میکنند یا بر روی گواهینامه خودروی آنها این موضوع ثبت میشود؟
تجمیع گواهینامه سالهاست که انجام میشود. اگر عزیزی هست گواهینامه خودرو یا ویژه مربوط به وسایل کشاورزی و هر نوع گواهینامه رانندگی دیگری دارد و گواهینامه جدیدی مراحلش را طی میکند و موفق به اخذ آن میشود، این گواهینامهها اصطلاحاً تجمیع میشوند و یک کارت جدید صادر میشود و همه تواناییهای رانندگی را اصطلاحاً به آن اضافه میکنند که در خصوص موتورسیکلت هم همین وضعیت است.
اینکه فرد میتواند در یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند، از نظر رانندگی و حوادث، خطرآفرین نیست؟
در مورد همه این مسائل بحثهای کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. در حال حاضر 12.8 میلیون موتورسیکلت در کشور شمارهگذاری شده است و تنها حدود 6 میلیون فرد گواهینامه موتورسیکلت دارند! هنگامی که این دو عدد را کنار هم میگذاریم، مفهومش این میشود که 6 میلیون و 800 هزار نزدیک به 7 میلیون موتورسیکلت داریم که راننده آنها هیچ مدرکی برای رانندگی یا همان گواهینامه ندارد!
فردی که فاقد گواهینامه است اگر برایش مشکلات بیمهای اتفاق افتد، به عنوان مثال به عابر پیاده یا به وسیله دیگری بزند و باعث تصادف شود نمیتواند از شرایط بیمهای استفاده کند و معضلات بعدی برایش رخ میدهد لذا داشتن گواهینامه از نداشتن آن به مراتب بهتر است.
نکته بعدی این است که همین الآن برای سایر گواهینامهها هم بحث آموزش تئوری قید اجبارش در آییننامه آموزشگاه رانندگی برداشته شده است؛ اگر کسی توانایی در خود میبیند و اشرافیت بر آییننامه راهنمایی رانندگی دارد، میتواند بعد از آزمون آییننامه، امتحان عملی را بدهد.
در بحث عملی موتورسیکلت هم گفتم قید اینکه حتماً به نام فرد باشد یعنی نشان میدهد آن فرد موتورسیکلتی را داشته و استفاده میکرده است و در همان نخستین یا دومین جلسه آموزشی، افسر ما تشخیص مهارت فرد را میدهد و اگر مهارتش در حدی باشد که بتواند در آزمون عملی اصلی شرکت کند، فرد از ادامه آن 6 جلسه آموزشی میدانی و عملی معاف میشود.
اگر فردی در آزمون عملی رد شود میتواند دوباره شرکت کند؟
اگر در آییننامه رد شود میتواند دوباره در آزمون شرکت کند؛ اما آنهایی که از مرحله تئوری عبور میکنند و به عملی میرسند اگر مهارت لازم را نداشته باشند حتماً باید تجدید آزمون شوند و مجدد امتحان دهند و بعد از یکی دو بار مردود شدن به کلاسهای عملی هدایت میشوند؛ در واقع نهایتاً تا دوبار میتوانند آزمون عملی را تکرار کنند در غیر این صورت اگر نتوانستند نمره قبولی بگیرند باید مثل افراد معمولی آزمون بدهند.
با اجرای طرح غدیر چه مدت زمان را برای گواهینامهدار شدن موتورسیکلتسواران پیشبینی میکنید؟
ما مترصد این هستیم که این طرح اجرایی شود چون مزایای آن در اصلاح رفتار ترافیکی و کمک به این قشر ضعیفی که از این وسیله استفاده میکنند، بسیار زیاد است و نکته بعدی این است اگر با همین 150 آموزشگاه رانندگی که در سطح کشور داریم، بخواهیم این مشکل 7 میلیون عقبماندگی گواهینامه موتورسیکلت که مربوط به 20 سال گذشته است را جبران کنیم، اگر در نظر بگیریم که آموزشگاهها با حداکثر ظرفیت کار میکنند، حداقل دوره 12 تا 15 ساله با هزینههای بسیار سنگین را باید پشت سر بگذاریم!
لذا این طرح میتواند کمک کند در یک بازه زمانی مثلاً حداکثر 2 ساله اگر فراگیر و ملی شود و همه آموزشگاههای رانندگی در سطح کشور در این طرح شرکت کنند، با هزینه کمتر و فرایند کوتاهتر و زحمت کمتری این خدمت را به مردم بدهیم و این چالش را به یک سرانجام برسانیم.
انتهای پیام/
لینک خبر: