زاکانی: میراث دار 20 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه عمرانی بودیم
شهردار تهران گفت: ما میراث دار حدود 20 هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی عمران بودیم که بعد از 22 ماه 10 هزار میلیارد تومان از این پروژهها تکمیل و افتتاح شده و الباقی هم در دستور کار است.
به گزارش نبأپرس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در سومین نشست تخصصی خود ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم گفت: سومین نشست تخصصی ما امروز در حوزه فنی و عمران است. طراحی، توسعه ابنیه و زیرساختهای شهر بسیار مهم است. همچنین ما در موضوع نگهداشت و مقاومسازی شهر حرکتهای جدی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش هدایت، نظارت و کنترل پروژهها هم برنامههایی داریم و به عنوان متولی کار در عرصه فرامحلی و فرامنطقهای مسؤولیتهای مستقیمی داریم و در عرصه منطقهای با توجه به نیازهایی که وجود دارد پیگیریهای لازم صورت میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه یکسال و 10 ماه و 19 روز است که در شهرداری تهران حضور یافتهایم گفت: ما میراثدار حدود 20 هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در حوزه فنی عمران بودیم که بعد از 22 ماه 10 هزار میلیارد تومان از این پروژهها تکمیل و افتتاح شده و الباقی هم در دستور کار است. البته پروژههای جدید دیگری را هم شروع کردهایم.
وی با تأکید بر این موضوع که امروز در شهر تهران 4 مجموعه بزرگراهی داریم گفت: یک آزادراه، دو بزرگراه و 4 کیلومتر مسیرهای کنار بزرگراهی داریم. آزادراه شوشتری بیش از 16 کیلومتر است که قطعه اول آن در دست ساخت است و امیدواریم بتوانیم امسال آن را افتتاح و آماده بهرهبرداری کنیم. ویژگی این آزادراه این است که جاده امام رضا (از شهید رستگار میآید) را به یاسینی متصل میکند.
زاکانی گفت: عملا این پروژه 5.5 درصد ترافیک شرق تهران و یک و نیم درصد ترافیک کل تهران را کاهش میدهد چرا که رینگ شرقی تهران است و امروز فاز نخست آن در دست اقدام است.
وی در ادامه به تکمیل بزرگراه یادگار امام اشاره کرد و گفت: عملا این بزرگراه تعطیل شده بود و به لطف الهی با تفاهمهایی که صورت گرفت پادگان جی آزاد شد. عملیات اجرایی آغاز شده و این بزرگراه تا میدان صدر و بعد از آن هم استمرار دارد و ما با این اقدامات بزرگراه یادگار امام را از بنبست خارج میکنیم.
زاکانی در ادامه به پروژه بزرگراه شهید بروجردی اشاره کرد و گفت:از سال 89 این پروژه آغاز شده است و دارای 2 فاز است که فاز اول آن امسال افتتاح میشود. زمانی که ما پروژه را تحویل گرفتیم در پیشرفت فیزیکی 60 درصد بود و طی 22 ماه امسال فاز اول آن در منطقه 18 شهرداری تهران افتتاح میشود.
وی در بخش دیگر سخنانش به تکمیل کندروهای آزادگان به طول 4 کیلومتر اشاره کرد و گفت: کار در دست اقدام است و به دنبال خدمتگزاری به مردم هستیم.
زاکانی ادامه داد: ما 98 اصلاح تقاطع داریم که با اصلاح این تقاطعها 730کیلومتر راه مردم در بزرگراهها نزدیکتر میشود و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کم و باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود. عملا این اصلاح ها ارزش افزوده بینظیری برای شهر دارد.
وی با بیان اینکه با اصلاح تقاطعها دسترسیها راحتتر میشود گفت: عملاً با اصلاح این تقاطعها راه اضافی کمتر میشود. ما سال گذشته 11 تقاطع را اصلاح کردیم که 84 کیلومتر راه مردم نزدیکتر شد. امسال با هدفگذاری صورت گرفته 22 تقاطع باید اصلاح شود که قطعا 18 تقاطع را تحویل میدهیم و با این کار 186 کیلومتر مسیر کاهش مییابد. الباقی تقاطعها همه به دلیل وجود معارض نمیتوانیم قول تکمیل را در سال جاری بدهیم.
گشایش بزرگ ترافیکی با راه اندازی بزرگراه شهید متوسلیان
شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش به بزرگراه شهید متوسلیان به طول 9.8 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این پروژه از انتهای بزرگراه شهید صیاد آغاز و تا آزادگان امکانی را فراهم میکند که میانه شهر را از ترافیک نجات میدهد و با تکمیل پروژهها میتوان بخش عمدهای از ترافیک را برطرف کرد. تونل شهید متوسیلیان 25 تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد و با ساخت این تونل در میانه شهر گشایش بزرگی رخ میدهد.
زاکانی همچنین به موضوع جمعآوری آبهای سطحی در تهران اشاره کرد و گفت: متولی این امر شرکت خاکریز آب است در تهران ما مخاطراتی مثل زلزله، سیل، طوفان و فرونشست زمین داریم که البته این مخاطرات به اندازه هم نیستند و متفاوت هستند اما وجود دارند. در خصوص مخاطره سیل به ویژه در غرب تهران عملیاتهای توسعهای گستردهای را دنبال میکنیم و به لطف الهی امکاناتی فراهم میشود تا بتوانیم 11 پروژه را با هزینه 2200 میلیارد تومان به سرانجام برسانیم. 14.6 کیلومتر از پروژههای آبهای سطحی افتتاح و 7.4 کیلومتر در دست احداث است و امیدواریم تا پایان سال 1404 حداقل 30 کیلومتر به شبکه جمعآوری آبهای سطحی اضافه شود.
بیش از 91 درصد از گود برج میلاد ایمن سازی شده است
زاکانی در بخش دیگر سخنانش به موضوع گودهای رهاشده در تهران اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال گود برج میلاد بسیار پرخطر بود و امروز بیش از 91 درصد این پروژه پایدارسازسی شده است. یعنی ما مجموعه 18 هزار مترمربعی را پایدارسازی کردهایم البته گود فرهنگ و … دیگر هم داشتیم که در مسیر ایمنسازی آنها هستیم.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است،گفت: موضوع بعدی ما آسفالت است. تهران 110 میلیون مترمربع معبر دارد و اگر سالانه 10 درصد معابر آسفالت شود ما سالانه 11 میلیون مترمربع ترمیم داریم.
شهردار تهران ادامه داد: سالانه باید یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت در شهر توزیع شود و اینگونه میتوان هر 10 سال یکبار آسفالت را تجدید کرد.
وی با بیان اینکه قبلا 660 هزار تن آسفالت توزیع میشد، گفت: سال گذشته 760هزار تن آسفالت ریختهایم که از آن عبور کردیم و امسال هدفگذاری کردهایم که حداقل یک و نیم میلیون تن آسفالت توزیع شود و برای این حجم از آسفالت 4 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم و امروز که من با شما صحبت میکنم از مرز 600 هزار تنآسفالت عبور کردهایم و هدفگذاری ما این است که تا پایان سال 1.5 میلیون تن آسفالت بریزیم.
وی گفت: در سطح شهر تهران 170 اکیپ فعال در موضوع آسفالت داریم و برای هر ناحیه یک مجموعه لکهگیری داریم که در مجموع تمام اکیپها فعال هستند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مناسبسازی معابر شهر تهران برای اینکه پایتخت یک شهر انسانمحور شود،اشاره کرد و گفت: تا امروز 350 کیلومتر مناسبسازی صورت گرفته است و تا پایان سال جاری 392 کیلومتر مناسب سازی خواهیم کرد و با این کار به شهر انسانمحور میرسیم.
شهردار تهران همچنین به طرح من شهردارم اشاره کرد و گفت: در این طرح عملا 350 هزار نفر شرکت کردند و 460 هزار انتخاب داشتند و از 2080 پروژه 1460 پروژه را انتخاب کردم. سال گذشته 136 پروژه را تحویل دادیم و امسال هم 1088 پروژه را تحویل میدهیم که 630 پروژه سهم معاونت عمرانی است.
وی با تأکید بر این موضوع که نیازهای شهر را در حوزه زیرساختی برطرف میکنیم، گفت: به سمتی حرکت میکنیم که شهر انسانمحور باشد.
شهردار تهران به توسعه معابر بزرگراهی شهر اشاره کرد و گفت: ما برای پروژه شهید متوسلیان هم پیمانکار انتخاب کردهایم و رایزنیها صورت گرفته است.
زاکانی ادامه داد: سه گروه در پروژه تونل شهید متوسلیان مطالعه کردهاند یک ایده تونل دوبل بود و دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن بود که بخش اول در میدان شوش و بخش دوم هم از میدان شوش تا آزادگان است. البته نگاه سوم منطقیتر بود و به همین دلیل با پیمانکار با توجه به قابلیتها وارد تفاهم شدیم و این پروژه ظرف سه سال افتتاح و آماده بهرهبرداری میشود.
زاکانی همچنین در خصوص پروژههای نیمهتمام گفت: برخی از پروژهها به دلیل رهاشدگی عقبماندگی دارند مثلا پروژه ترمینال شرق 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما این پروژه به دلیل رهاشدگی دچار فرسودگی شد. با این حال باید گفت که این پروژه امسال افتتاح میشود.
شهردار تهران همچنین در خصوص هزینههای ساخت پروژه متوسلیان گفت: برای پروژه شهید متوسلیان منبع خاصی در نظر نگرفتهایم و از طریق مولدسازی پیرامون پروژه این کار انجام میشود. مجوز ساخت این طرح مبتنی بر بهسازی است.
تکمیل بخش رها شده پروژه ترمینال شرق
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه اعلام شده بود فاز اول پروژه ترمینال شرق در سال جاری افتتاح میشود گفت: ما آن قسمت از پروژه که 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دلیل رهاشدگی به قهقرا رفته بود را امسال تکمیل میکنیم.
زاکانی در خصوص پرسش خبرنگار ما در خصوص تأمین مالی پروژهها گفت: ما شیوههایی را دنبال میکنیم تا خدمات ارائه شود نه اینکه به مرور زمان واگذر شود در بحث تأمین منابع مالی چند مسیر را پیگیری میکنیم. ابتدا این است که مسیر عادی باشد که از گذشته بوده و آن را فعال میکنیم و با انضباط مالی مهمترین استفاده را میبریم.
تهرانی ها 2700 میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند
وی ادامه داد: به عنوان مثال سالانه ما 600 تا 700 میلیارد تومان عوارض دریافت میکردیم اما در سال گذشته با طرحها و اقدامات صورت گرفته 2700 میلیارد تومان شهروندان عوارض پرداخت کردند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص مولدسازی گفت: مولدسازی راه دیگر است چرا که منابع زیادی نیاز داریم؛ مثلا در حمل و نقل 700 هزار میلیارد تومان باید هزینه شود و بخش فنی و عمران هم ظرفیتهای دیگر را میطلبد. بگذارید یک مثالی بزنم یک پایانهای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده اما ما آن پایانه را به زیر زمین میبریم و روی آن شهرک الگو میسازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه اقدامات توسعهای را انجام میدهیم.
شهردار تهران در ادامه گفت: از پارکینگهای زیرسطحی و جدارههای زیرسطحی منابع را خلق میکنیم و ارزش افزوده زیادی از پیرامون آن به دست میآید. هزینه پروژه شهید متوسلیان 25 تا 30 هزار میلیارد است اما با مولدسازی ارزشی که خلق میکند بیش از این است و سومین روش ما برای تأمین پروژههای مشارکتی است و تا کنون 400 هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردهایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فرسودگی زیرساختها گفت: ما در بحث نگهداشت شهر ورود کردهایم. همانطور که گفتم سالانه یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت نیاز داریم و امسال یک و نیم میلیون تن آسفالتریزی میشود که اعتبار آن در نظر گرفته شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم. همچنین در تهران 753 عرشه پل داریم که سعی میکنیم به بهترین شکل این ابنیهها را نگهداری کنیم.عقل سلیم حکم میکند پروژههای زودبازده را تکمیل کنیم.
زاکانی به پروژه شهید شوشتری اشاره کرد و گفت: کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور میکند شهر را دچار مشکلات زیادی کرده و ما برنامهریزی برای رفع آن کردهایم چرا که ما میراثدار مشکلات گذشته هستیم.
وی به بیمارستان شهدای تجریش اشاره کرد و گفت: در رابطه با این بیمارستان سه مشکل داشتیم. علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده بود که تفاهم کردیم که این حق و حقوق پرداخت شود.البته تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده؛ پروژههای دیگری هم در سطح شهر مشابه این پروژه داریم.
به گفته زاکانی قرار است در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترستر باشد. ساختمانهای قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمانهای بیمارستان مورد استفاده قرار میگیرد. از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سولهها صورت میگیرد که حجم ترافیک را کاهش میدهد.
زاکانی در ادامه در خصوص جمعآوری پلهای شهر و نهضت پارکینگسازی گفت: ما دو دسته پارکینگ را دنبال میکنیم. پارکینگهایی که با ابنیه ثابت هستند و یکسری پارکینگهای مکانیزه.
آغاز ساخت پارکینگ در بیمارستان های شریعتی و امام خمینی
وی ادامه داد: چند هفته پیش برای بیمارستان شریعتی و امام خمینی ساخت پارکینگ را آغاز کردیم. در واقع بالغ بر یک همت تفاهم کردیم که بین معاونت فنی عمران و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
زاکانی در خصوص جمعآوری پلها هم گفت: بیش از 700 پل داریم که برخی از این پلها نیاز به مقاومسازی یا جمعآوری دارندو با توجه به شرایط سازمان ترافیک موضوع در حال بررسی است که مشخص شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کارخانه آسفالت گفت: کارخانه آسفالت فیلتر دارد و تولید آلایندگی آن کمتر از یک دستگاه اتوبوس است. آسفالت تولیدی در این کارخانه بسیار باکیفیت است و ساخت این کارخانه این شرایط را ایجاد میکند که در همان محل که آسفالت تولید میشود در همان محدوده هم از آسفالت استفاده شود تا کیفیت بالاتری داشته باشد.
زاکانی به موضوع تردد خودروهای سنگین برای آسفالت اشاره کرد و گفت: تردد خودروهای سنگین برای موضوع آسفالت از غرب به شرق هم صورت میگیرد و چندان تفاوتی از خودروهایی که از کارخانه شرق تولید میشود ندارد و انشعابات کارخانه فعال نشده است.
علت خاک ریختن بر روی پروژه شهید بروجردی
وی همچنین در خصوص ریختن خاک بر روی پروژه شهید بروجردی در دوره قبلی مدیریت شهری گفت: این پروژه کنار میدان فتح بود؛ زمانی که در دوره چهارم کارهای اولیه انجام شد در دوره پنجم روی آن خاک ریختند ما مجبور شدیم خاک را برداریم چون پروژه مسکوت مانده بود. روی پلهای پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند و ما خاک را برداشتیم تا پروژه را ادامه دهیم.
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا خاک بر روی پروژه ریخته شده بود؟ گفت: تهران فضای سبز کم داشت و علاقه داشتند که فضای سبز ایجاد کنند. این پروژه وسط یک پروژه دیگر بود و امید نداشتند پروژه یادگار امام ادامه پیدا کند و به همین دلیل این کار را انجام دادند و باعث مزاحمت شدند.
نصب روزشمار برای پروژه های شهری تا 2 هفته آینده
وی در خصوص نصب روزشمار برای پروژههای شهری گفت: قرار است که این روزشمار تا دو هفته آینده نصب شود.
شهردار تهران در رابطه با آمادگی شهر تهران برای زلزله گفت: ما باید آمادگی 100درصدی داشته باشیم و نوسازی و مقاومسازی بافت فرسوده و ساخت بناهای مستحکم در دستور کار است تا آسیبپذیری شهر در مواقع بحران کاهش یابد. البته ما پروژههای کلانی را دنبال میکنیم که از سال 1400 به شورا ارائه شده است که طرحی بلندمدت است و نیاز به فرهنگسازی و تغییر ساختار دارد.
وی ادامه داد: نشستی با اساتید داشتهایم؛ ما باید هر لحظه آماده باشیم اما یکی از اساتید در نشست مطرح کرد که نباید ترس بیجا برای مردم ایجاد کنیم. سالیان بسیاری است که در تهران زلزله شدیدی رخ نداده است.
زاکانی به سه گسل اطراف تهران اشاره کرد و گفت: این گسلها رفتارهای متفاوتی دارند؛ برداشتهای ماهوارهای سالهای قبل نشان میدهد که گسل جنوب خفته است.
وی به جلسهی روز گذشته با مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و گفت:مواردی در این جلسه مطرح شد و قرار شد با کارشناسان جلسه داشته باشیم.
آخرین وضعیت ساخت هتل در تهران
شهردار تهران در خصوص ساخت هتل در تهران گفت: هتلهایی را در تهران میسازیم و قرار بود این هتل ها در بوستانهای جنگلی باشد. در 8 نقطه بوستانهای جنگلی مجوزهایی برای ارائه خدمات گردشگری دریافت کردیم که تنها در یک نقطه و آن هم در شیان هتل احداث شد و هنوز در 7 نقطه دیگر اتفاقی رخ نداده است.
به اعتقاد شهردار تهران در اطراف برج میلاد و همچنین باغ ایرانیان قابلیت هتلسازی وجود دارد.
وی درباره اجرای پروژهها با محوریت اتاپ گفت: بر اساس نظرخواهی ها، مردم در طرح من شهردارم 1460 پروژه را انتخاب کردند. بخشی در سال قبل اجرا و بخشی هم امسال افتتاح میشود. برخی از پروژهها مانند بروجردی سالها برای مردم سختی داشته است و ما سعی می کنیم با اجرای برخی پروژه ها آنها را نجات میدهیم.
شهردار تهران در خصوص موضوع فرونشست زمین گفت: برداشت بیرویه آب از ذخایر زیرزمینی یکی از علل فرونشست است و ما به دنبال این هستیم که تا سال 1410 از 210 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهر 145 میلیون مترمکعب را از طریق بازچرخانی تأمین کنیم. ما از پیمانهایی که دادهایم جلوتر هستیم. روزی که شهر را تحویل گرفتیم 9 میلیون مترمکعب بازچرخانی آب بود که امروز به 55 میلیون مترمکعب رسیدهایم .بنابراین از برنامهها جلوتر هستیم و به سرعت حرکت میکنیم.
شهر را با 20 هزار میلیاردتومان پروژه نیمه تمام و خوابیده تحویل گرفتیم
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بودجه پروژههای عمرانی در شهر گفت: پروژهها در دوره گذشته یا کند شده یا از مدار خارج شده بودند به طوری که زمانی که شهر را تحویل گرفتیم 20 هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام و خوابیده داشتیم که امروز 10 هزار میلیارد آن را تکمیل و پروژههای جدید را آغاز کردهایم.
به گفته زاکانی عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است مانند سال گذشته بودجه را دو سطحی تقدیم شورا کردیم. بودجه سال گذشته 50 هزار و 300 میلیارد تومان بود اما ما در سطح دوم 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهایم و توانستیم 80 هزار میلیارد تومان عملیات نقد و غیرنقد داشته باشیم که بیشتر هم نقد بود.
شهردار تهران افزود: امسال هم چیزی که شورا مصوب کرد به عنوان تحقق قطعی دنبال میکنیم اما کار ما گسترده تر است به عنوان مثال برای پروژههای عمرانی 2400 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده اما ما فقط برای آسفالت 4 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه کردهایم؛ البته تعداد زیادی پروژههای بزرگراهی هم داریم.قطعا عددمان بالا میرود اما در متمم بودجه آن را به شورا میبریم.ما برای خودمان عددی را در نظر گرفتهایم که دو برابر مصوب بودجه شورا است. در سال گذشته 83 هزار میلیارد تومان را هدفگذاری کردیم که 80 هزار میلیارد آن اجرا شد.
زاکانی تأکید کرد: 400 هزار میلیارد تومان هم پروژه مشارکتی داریم. به عنوان مثال 7 تا 8 پروژه هتل 5 تا 7 ستاره را هدفگذاری کردهایم که البته با بخش خصوصی این کار انجام میشود که آنها شریک ما هستند .ما در برخی از پروژهها مانند مترو هم به دنبال مشارکت هستیم تا شریک بسازد و ما از او خرید کنیم البته همین جا اعلام میکنم یک جلسه تخصصی در حوزه معاونت مالی و اداری خواهیم داشت.
تراموا تعارضی با پروژه های عمرانی ندارد
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص احداث تراموا و تأثیر آن بر پروژههای عمرانی گفت: تراموا تثبیت کننده است و اثر سوء در کارها نداشته و تعارضی هم با پروژههای عمرانی ندارد .تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابهجا میکند که این موضوع ارزش افزوده دارد.
شهردار تهران در خصوص پروژه تقاطع بابایی غرب، باقری و پروژه میدان الغدیر گفت:این پروژهها را دنبال میکنیم چرا که با اجرای این پروژهها دلاوران از بنبست خارج میشود.
وی همچنین در خصوص پروژههای کوچکمقیاس شهر تهران گفت: 2080 پروژه داشتیم که در طرح من شهردارم 1460 پروژه توسط مردم انتخاب شد که هزینه آن حدود 4 همت است که بخشی از پروژهها را سال گذشته تحویل داده و الباقی را امسال تحویل میدهیم.
انتهای پیام/
لینک خبر: