علت فنی غرق شدن زیردریایی «تیتان» چه بود؟

زیردریایی تیتان که 5نفر میلیاردر را برای دیدن لاشه کشتی تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس برده بود، بر اثر یک حادثه ناپدید شد، کارشناسان معتقدند که طراحی غیر متعارف زیردریایی علت این فاجعه بوده است.

 

به گزارش نبأپرس به نقل از تک‌اکسپلور، انفجار مرگبار تیتان سؤالاتی را در مورد اینکه آیا زیردریایی کاوشگر لاشه تایتانیک به دلیل طراحی غیرمتعارف دچار این سانحه شد ایجاد کرده است.

جان مائوگر از گارد ساحلی ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که هر پنج سرنشین تیتان هنگام له شدن آن در اقیانوس اطلس جان خود را از دست دادند.

زیردریایی تیتان که متعلق به شرکت اوشن‌گیت است، اولین بار در سال 2021 شروع به بردن افراد به سمت لاشه غرق شده تایتانیک کرد. آن ها کابین این زیردریایی را برای جادار تر شدن به شکل استوانه‌ای شکل از فیبر کربن ساختند درحالی که بیشتر شناورها به شکل کروی و ساخته شده از تیتانیوم هستند.

کریس رومن، استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی اقیانوس شناسی دانشگاه رود آیلند، گفت: «شکل کروی فشار آب را به طور یکسان بر همه مناطق اعمال می کند و این در مورد تیتان فرق دارد»

حجم داخلی تیتان به طول 6.7 متر برابر، 104هزار و32 کیلوگرم بود در حالی که هنوز با حداکثر پنج نفر به حالت نشسته تنگ است و تحت فشار خارجی بیشتری قرار می گیرد.

 علت فنی غرق شدن زیردریایی «تیتان» چه بود؟

جاسپر گراهام جونز، دانشیار مهندسی مکانیک و دریایی در دانشگاه پلیموث در بریتانیا، گفت: طولانی شدن فضای کابین در یک شناور باعث افزایش بارهای فشار در قسمت‌های میانی می‌شود.

جونز افزود: علاوه بر این، بدنه تیتان با ضخامت 12.7 سانتی متر با حضور در حدود 22 بار در اعماق آب ها تحت فشار مکرر قرار گرفته است. هر سفر باعث ایجاد شکاف های ریز در سازه می شود. این ممکن است در ابتدا کوچک و غیرقابل تشخیص باشد، اما به مرور زمان غیرقابل کنترل می شود.

اوشن گیت ساختار فیبر کربن تیتان را (با درپوش‌های انتهایی تیتانیوم) به عنوان سبک‌ تر و کارآمدتر از سایر شناورهای غواصی عمیق در وب‌سایت خود تبلیغ کرد. طبق اسناد، این کشتی همچنین برای غواصی در چهار کیلومتر طراحی شده است.

جونز اظهار کرد که کامپوزیت‌های کربنی در معرض بارهای بیش از حد یا طراحی ضعیف که منجر به تمرکز تنش می‌شود، عمر محدودی دارند.

همچنین به اوشن گیت هشدار داده شد که عدم نظارت شخص ثالث از کشتی در طول توسعه می تواند مشکلات ایمنی فاجعه باری ایجاد کند.

دیوید لاچریج، مدیر وقت عملیات دریایی اوشن گیت، طی دادخواستی در سال 2018 گفت که آزمایش و گواهینامه این شرکت کافی نیست و مسافران را در معرض خطر قرار می دهد.

انجمن فناوری دریایی(سازمانی متشکل از مهندسان، فن‌آوران، سیاست‌گذاران و مربیان اقیانوس) نسبت به اندازه تیتان، مواد ساخت آن و این واقعیت که نمونه اولیه توسط شخص ثالث بررسی نمی‌شود، ابراز نگرانی کرده بود.

ویل کوهن، رئیس این انجمن در سال 2018 نامه ای به این شرکت ارسال کرد و هشدار داد که رویکرد تجربی فعلی آن ها می تواند منجر به پیامدهای منفی (از جزئی تا فاجعه آمیز) شود.

شرکت سازنده این زیر دریایی در یک پست وبلاگ شرکتی در سال 2019، از فرآیند صدور گواهینامه شخص ثالث به عنوان فرآیندی که وقت گیر است و نوآوری را خفه می کند، انتقاد کرد.

رابرت بالارد، کوشگردریایی، که برای اولین بار لاشه کشتی تایتانیک را در سال 1985 شناسایی کرد، فقدان گواهینامه ایمنی را علت این شکست خواند.

او جمعه در شبکه ABC گفت: «ما هزاران غواصی را با کشورهای دیگر تا این اعماق انجام داده‌ایم و هرگز حادثه‌ای نداشته‌ایم».

جیمز کامرون، کارگردان «تایتانیک»، که چندین بار برای دیدن لاشه تایتانیک رفته، می‌گوید چندین دلیل احتمالی برای نابودی این شناور وجود دارد، اما محتمل‌ترین آن شکست بدنه کامپوزیت است.

انتهای پیام/


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا