آموزش موثر ضامن موفقیت پژوهش های آینده است

توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در
واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود. حتی اگر نشانه هایی از توسعه بدون پرداختن به
مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی تواند مسیر مطمئنی را طی کند.

 

سمیرا خاتمی در یادداشتی، ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است برای واکاوی و بازاندیشی دستاوردها و تاثیرات پژوهش در باب توسعه و آسیب شناسی چالش های اجتماعی که باید از این فرصت ها استفاده اصولی کرد.

این استاد دانشگاه پژوهش را مسئله ای چند بعدی دانست که باید نقش آن را در ابعاد مختلف بشری مورد بررسی
قرار داد و افزود: پژوهش و تحقیق از ارکان اساسی توسعه و رشد جوامع است و جامعه رو به توسعه نیازمند
نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای عقلایی به جریان بیندازد.

پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار میآید. همچنین، به کار بستن نتایج
پژوهشهای انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روشهای معمول در زمینه های مورد نظر منجر میشود.

خاتمی با اشاره به اینکه پژوهش باید از مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گیرد،گفت: در واقع مقطع ابتدایی دانش آموز
باید با مقدمات پژوهش آشنا شود تا در دوران دانشگاه بتواند نتیجه آموزه های خود را استفاده کند.

وی افزود: درواقع شخصی که در کودکی با پژوهش آشنا شود و تبدیل به پژوهشگر شود در دوران دانشگاه تبدیل
به مخترع می شود، اما متأسفانه بسیاری از افراد در دوران دانشگاه با پژوهش آشنا می شوند.

در حال حاضر به دلیل اینکه در دانش آموزان ابتدایی که با پژوهش آشنا نمی شوند در دانشگاه معمولا ً با مشکل مواجه می شوند، زیرا در این مقطع انتظار جامعه از دانشجو زیاد است، اما بستری برای یادگیری فراهم نشده است.

عضو شورای مرکزی پژوهشی مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر واحد اسلامشهر تاکیدکرد: با توجه به این
مسئله پژوهش باید از کودکی مورد توجه قرار گیرد تا دانشجو در دوران تحصیلات دانشگاه خود با مشکل مواجه
نشود و بتواند به عنوان مخترع محصولات کاربردی تولید کند.

پژوهش باید اصولی و زیر نظر اساتید انجام شود؛ اگر دانش آموزی قصد دارد در فعالیتهای پژوهشی شرکت کند
باید هدف داشته باشد، زیرا بی هدف بودن میتواند در طولانی مدت آسیب های زیادی به فرد وارد کند.

سمیرا خاتمی درخصوص رویکرد پژوهش مدار در آموزش رسمی را با اهمیتی دانست و گفت: منظور از رویکرد پژوهش مدار در آموزش آن است که در همه سطوح و مقاطع آموزشی، شیوه های تدریس به گونه ای باشد که دانش آموزان به مطالعه کتابهای درسی اکتفا نکرده و خود با بررسی منابع موجود در موضوع های درسی، به گسترش دانش خویش بپردازند.

در رویکرد پژوهش مدار دانش آموزان چگونه آموختن را می آموزند و قادر خواهند بود که به شیوهای علمی دانش
خود را توسعه بخشند.

وی افزود: توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشوری به نحو قابل توجهی در گرو گسترش کمی و کیفی فعالیتهای
پژوهشی آن کشور است. اگر نگاهی بلند مدت به امر پژوهش داشته باشیم، شاید مهمتر از انجام پژوهش در
زمینه های گوناگون، گسترش رویکرد پژوهش مدار در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی باشد. دانش آموزان امروز
پژوهشگران فردا هستند که با تلاش خود می توانند به گسترش مرزهای دانش بپردازند. آموزش موثر روشهای
بهینه پژوهش، ضامن موفقیت پژوهشهای آینده خواهد بود.

بدیهی است که گسترش پژوهش درگرو تعامل سازنده همه بخشهای آموزشی و پژوهشی کشور است و هیچ یک از سازمانها به تنهایی نمی توانند به بهبود وضع پژوهش در کشور کمک کنند. بنابراین، پیشرفت در این زمینه نیازمند عزمی ملی در این باره و توجه به جایگاه پژوهش درزمینه های گوناگون است.

انتهای پیام/


لینک خبر:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا